Recensie | Aangrijpende ‘Oorlogsverhalen’ van Eric Heuvel nu gebundeld

Toen het nieuwe millennium zich aandiende, besloot tekenaar-schrijver Eric Heuvel in deeltijd voor geschiedenisleraar te gaan studeren.

Wat hij daar aantrof schokte hem. Zowel leerlingen als medestudenten hadden nauwelijks notie van het verleden. Moest Hitler nu voor of na Napoleon geplaatst worden. Als geïnteresseerde in de historie en zeker die van de Tweede Wereldoorlog leek het hem een goed idee middelbare scholieren educatieve strips aan te bieden. Omdat Eric Heuvel al strips voor de Anne Frank Krant maakte, benaderde hij de Anne Frank Stichting. De medewerkers van de afdeling educatie vonden het meteen interessant en wisten hun enthousiasme op hun collega’s en de directie over te brengen.

Het zou nog drie jaar duren voordat ‘De ontdekking’ zou verschijnen. Het werd zo’n eclatant succes dat er in de navolgende jaren nog eens twee delen over de duistere oorlogsperiode zouden verschijnen.

Nu heeft uitgeverij L alle drie verhalen gebundeld in een zware lijvige gebonden uitgave: ‘Oorlogsverhalen’.

Uitgeverij L. ISBN 978 90 8886 439 1.

In 2003 verscheen ‘De ontdekking’, deel 1 van wat uiteindelijk een drieluik aan oorlogsverhalen zou worden. Met Menno Metselaar en Ruud van der Rol van de Anne Frank stichting, en Hans Groeneweg van Verzetsmuseum Friesland had Eric Heuvel een stripverhaal opgezet rond Jeroen, die op zolder bij zijn oma tal van oorlogszaken aantreft waarna zijn oma over de oorlogsjaren begint te vertellen. Onderwerpen als de Jodenvervolging, Dolle Dinsdag, de Hongerwinter, razzia’s , enz. komen zo ter sprake, zaken waarover altijd gezwegen werd. Dan wordt het 4 mei… ‘De ontdekking’ zou ruim 50.000 maal over de toonbank gaan. Twee jaar later zouden er 200.000 exemplaren uitgereikt worden aan de brugklassers.

In 2007 zou ‘De zoektocht’ uitkomen waarbij Heuvel geruggensteund werd door Ruud van der Rol en Lies Schippers, andermaal van de Anne Frank Stichting. Ditmaal zou het de Holocaust zijn, die voor kinderen op begrijpelijke wijze verbeeld zou worden. Esther, wier ouders in Auschwitz omgekomen zijn, legt een bezoek af aan de boerderij waar zij eens ondergedoken zat. Eigenlijk wil ze weten hoe het de overige onderduikers vergaan is én de helpers. Daniël, Esthers kleinzoon zorgt ervoor dat haar vroegere buurjongen Bob via internet getraceerd wordt. Tijdens een gesprek met haar vriendin Helena weet deze zich iets te herinneren… ‘De zoektocht’ en bijbehorend lesmateriaal ging naar de scholen in een oplage van 50.000 exemplaren.

Tijdens 65 jaar bevrijding van Indië in augustus 2010 verscheen ‘De terugkeer’, dat tevens het nationaal geschenk zou worden. Oplage: 200.000 exemplaren. Anders dan in Europa, dat te maken kreeg met nazi-Duitsland was het in Zuidoost-Azië Japan dat de buurlanden bezette. Ook Nederlands-Indië zou te maken krijgen met de wreedheden van deze onderdrukker. Een vijand die het pas af liet weten na de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki. In een verhaal waar andermaal Ruud van der Rol aan meewerkte, keert Bas (81) terug naar zijn geboorteland Indonesië. Tijdens de vliegreis vertelt hij zijn levensverhaal aan zijn nichtje Maureen. De Japanse bezetting en de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd komen ter sprake, maar ook Soerati, het meisje waarop hij verliefd werd toen hij meevocht in het Nederlandse leger tegen de Indonesische nationalisten. Bas hoopt Soerati terug te vinden, maar dan moet hij de keiharde waarheid onder ogen zien… Voor dit boek zou frequent samengewerkt worden met het Indisch Herinneringscentrum.

‘De ontdekking’ en ‘De zoektocht’ zouden in meer dan 17 talen verschijnen!

Deze heruitgave in integraal vorm inclusief een fraai ontstaansdossier zal de weg naar de lezers hopelijk weten te vinden.

Eric Heuvel, de succesvolle klare lijn-tekenaar, die ook verantwoordelijk is voor series als ‘January Jones’, ‘Bud Broadway’ en het in ‘Stripglossy’ lopende ‘De meimoorden’, heeft de oorlog verbeeld in drie verhalen, die zowel de oudere jeugd áls volwassenen zullen aanspreken. De intens trieste oorlogsjaren en de herinneringen daaraan zullen ook de lezers van nu niet onberoerd laten!