Recensie | Met De Happy Camper op vakantie

Een yeti gaat door voor een verschrikkelijke sneeuwman, die ergens in het Himalayagebergte zou moeten wonen. Het animatiecollectief Job, Joris en Marieke uit Utrecht creëerde echter een lief, harig wezentje, Manfred, dat ieder kind zal weten te vermurwen en ook geenszins in De Himalaya woont, maar ergens in Nederland…

Een lollig wezentje, dat geen blad voor de mond neemt, maar oprecht zijn waarheid aan de kinderen vertelt. Zoals in ‘De Happy Camper, Manfreds kampeer- & survivalgids’. Een boek dat zeker in deze tijd van het jaar, de vakantieperiode, jong én oud zal aanspreken.

Job, Joris & Marieke: ‘De Happy Camper. Manfreds kampeer- & survivalgids. Kluitman. ISBN 978 9020 6916 58.

Alle drie animators Job Roggeveen, Joris Oprins en Marieke Blaauw doorliepen de Design Academy Eindhoven om na enige andere werkzaamheden als creatief trio door te gaan. Zo werkten Joris en Marieke voorheen als animator aan de stop-motionserie ‘Nijntje’. Momenteel werkt de studio aan opdrachten, videoclips en korte animatiefilms waarbij de oprichter van het collectief Rob Roggeveen veelal de muziek componeert. Hun korte movie ‘A single life’ werd in 2015 zelfs genomineerd voor een Oscar!

Met diverse artiesten zette Roggeveen tevens een muziek project op ‘Happy Camper’ (Excelsior Recordings) waarvoor hij de productie en veel composities voor zijn rekening zou nemen. Hiervoor werd yeti Manfred als mascotte van de band uitgekozen. Zie hiervoor de aardige clip: ’Born With A Bothered Mind’ met Manfred in de hoofdrol!

In ‘De Happy Camper’ vertelt de yeti dat hij ongelofelijk veel van kamperen houdt. Mensen in een hotel vindt hij maar zielig.

Voor iedere vakantie moet er vooraf ingepakt gaan worden. Van zwemkleren tot zaklamp en van tent tot haringen. Over de landen waar je heen kunt verhaalt Manfred in kleine hoofdstukjes: België (“een jurk heet in het Vlaams een kleedje en een lolly noemen ze een lekstok”), Duitsland (“Als je hond meegaat in de auto dan moet hij een speciale hondengordel om”) en Frankrijk (“Fransen hebben de bikini uitgevonden. Maar ze zijn weer geen fan van lange zwemshorts, die mag je vaak niet aan in het zwembad op de camping!”) Over Nederland vertelt hij onder anderen over de paarden bij de Oostvaardersplassen en over de hoogste berg te Vaals.

Zo krijgt de lezer op speelse wijze allerlei informatie die kinderen, maar ook volwassenen met plezier zullen lezen. Zoals: Welke campings er zijn: boerderijcampings, familiecampings, naturistencampings, campings voor stacaravans, een glamping (“stijlvol en luxe kamperen”), natuurcamping, kasteelcamping, en wildkamperen. Maar ook pret in de auto, het weer, welke tenten er zijn en welke beesten je zoal tegen kunt komen, leuke zoals het hert of de das en minder leuke zoals de teek, de kwal en de mier.

‘De Happy Camper’ is een heerlijk boek voor basisschoolkinderen om van tijd tot tijd, zoals achterin de auto als je op vakantie gaat, te lezen. Het is geen spannend boek met een doorlopend verhaal, maar een echt kijk- leesboek. De illustraties in overwegend zacht groen en oranje zijn aangenaam om te bekijken. Ook volwassenen zullen moeten gniffelen om de uitleg, die de yeti ter verduidelijking geeft.

Een mooi cadeau om het schooljaar af te sluiten en een heerlijke vakantie in te gaan!