Recensie | Passie voor vinyl

Met de introductie van de cd in 1982 leek de opkomst van dit medium niet meer te stuiten. Velen waren het er dan ook over eens dat het tot dan toe in zwang zijnde vinyl het loodje zou leggen. Platencollecties werden vervolgens veelal massaal van de hand gedaan…

Het zilverkleurige schijfje van polycarbonaat leek tot in oneindigheid van dagen de dienst uit te gaan maken, maar niet heus… Tien jaar geleden werd er voor het eerst melding gemaakt van de terugkeer van het vertrouwde vinyl. Wereldwijd waren er 40 miljoen grammofoonplaten geproduceerd. De productie hiervan is de laatste jaren alleen maar toegenomen. De schappen van platenzaken staan weer vol met het vertrouwde vinyl en veel producties worden op zowel vinyl als compact disc ,of tezamen, uitgebracht. Muziekjournalist en vinylliefhebber Robert Haagsma schreef een interessant boek over de huidige stand van zaken rond het vinyl ‘Passion for vinyl. Part 2’, onafhankelijk te lezen voor diegenen, die ‘Part 1’ in 2013 hebben gemist.

Dit in samenwerking met de Haarlemse platenperserij Record Industry ( ongeveer 11 miljoen platen per jaar!) uitgebrachte boek, dat in een gelimiteerde oplage is uitgebracht, is weer een bron van vinylwetenswaardigheden voor de liefhebbers! Het is uitgegeven in het Engels omdat een Nederlandstalige uitgave niet toereikend zou zijn. In ongeveer vijftig interviews met muzikanten, verzamelaars, hoesontwerpers, eigenaren van platenzaken en platenlabels, dj’s en opnametechnici, wordt de huidige stand van het vinyl in al zijn geledingen belicht.

Door het gebruikmaken van veelal de originele mastertapes en het persen op 180 grams vinyl, zijn de platen van hoogwaardige kwaliteit en is het geluid weergaloos. Haagsma stelt dat een plaat qua geluid en uitvoering van de hoes zijn geld dan ook meer dan waard is.

De geïnterviewden

Ook voor deze nieuwe editie van ‘Passion for vinyl’ zijn de geïnterviewden vogels van diverse pluimage uit zowel het binnen- als het buitenland. Zo is daar muzikant en popmuziekkenner Yorick van Norden, die als negenjarige ‘Free as a bird’ van The Beatles te horen kreeg. Zo jong en gefascineerd door deze muziek als hij was, kreeg hij toegang tot de platencollecties van zijn ouders. Een ontmoeting die van hem zowel een bevlogen singer-songwriter als een verwoed verzamelaar van vinyl zou maken.

De Duitser Jens Prueter werd geboren in 1967, het jaar waarin ‘Sgt. Pepper’s’, andermaal een Beatles-productie, uitkwam. Hij zou platen gaan verzamelen uit zijn geboortejaar, waarover hij een boek gaat uitbrengen dat aan zal tonen dat er dat jaar méér was dan alleen ‘Sgt. Pepper’s!’ John Kosh is een albumontwerper, die beroemde hoezen als ‘Hotel California’(The Eagles), ‘Abbey Road’ (The Beatles), ‘Get Yer Ya-Ya’s Out!’ (The Rolling Stones) en ELO’s ‘Out of the blue’ zou ontwerpen. Dat hij in totaal zo’n 2000 (!) hoesontwerpen zou maken zal bij veel lezers niet bekend zijn.

‘De Weergever’ is een Amsterdams liefhebberscollectief dat zich vooral met de 78-toerenplaten bezighoudt, ernaar luistert, erover publiceert, enz. Dat er ook mensen zijn , die van “oud viny” luxueuze brilmonturen maken, zal de echte vinylliefhebber, zoals ondergetekende, misschien pijn doen…

Richard Hooning, hoofd mastering Artone Studio van Record Industry en de eigenaren Ton en Mieke Vermeulen kijken terug op de afgelopen jaren waarin het vinyl terug is van weggeweest. Heel belangrijk is Michael Kurtz, de Amerikaan, die in 2008 ‘Record Store Day’ opzette. Het jaarlijkse eerbetoon aan vinyl met diverse bijzondere plaatuitgaven, waarbij optredende artiesten in platenwinkels als medetrekpleister fungeren. De nu twintigjarige Jarrett Koral richtte als veertienjarige (!) zijn eigen platenmaatschappij ‘Jett Plastic Recordings’ op waarop vooral Amerikaanse garage- en punkbands uitkomen.

Mark Kneppers, dj en helft van het duo ‘Wipneus & Pim’, platenhandelaar, en Jan van Dorsten eigenaar van de platenzaak in de buurt van Paradiso aan de Weteringschans vertellen eveneens enthousiast over hun passie voor het vinyl door de decennia heen.

De medewerkers van ‘Passion for vinyl’

Zo is ‘Passion for vinyl’ een heerlijk kijk- lees- en luisterboek geworden. Een kijkboek omdat een keur aan fotografen eraan heeft meegewerkt. Bijzonder zijn de foto’s die muzikant Tim Knol aanleverde voor het boek. Tessel Dekker zorgde voor de fraaie vormgeving en Anouk Rijnders vanuit Music For Vinyl voor een enorm stuk enthousiasme, dat ze deelt met de auteur Robert Haagsma. En de “live”-muziek van het boek zit in het 45 toerenplaatje op wit vinyl dat de cover siert. Een plaatje met verschillende soorten muziek van Hasil Adkins (oude rock), Bloodshot Bill (country) en Ellen Allien (technobeat).

Een heerlijk boek dat een plaats verdient naast het vorig jaar verschenen ‘Dutch Mountains’ van Peter Voskuil, het standaard werk over de Nederlandse platenindustrie.