Recensie | Lustrum cd van het Louis Couperus Genootschap: ‘In transit’

Van 1863 tot 1923 leefde de Haagse schrijver Louis Couperus, die met psychologisch-realistische romans, historische romans en journalistiek werk velen wist aan te spreken.

Het Louis Couperus Genootschap dat de nalatenschap van de grote schrijver in leven wil houden middels onder anderen wetenschappelijk onderzoek naar het leven en het oeuvre van de auteur, bestaat dit jaar 25 jaar en om dit heuglijke feit te vieren is er een jubileum-cd uitgebracht. Vanwege de vele reisverslagen, die Couperus rond het Fin de siècle zou schrijven , werd er gekozen voor het thema reizen, dat zijn neerslag zou krijgen in een diversiteit aan songs.

Diverse artiesten: ‘Louis Couperus. In transit’. (41 min.) Excelsior 96537.

Louis Couperus, die onder anderen woonachtig was op Java, in Zuid-Frankrijk, in Italië en uiteraard in zijn geboorteplaats Den Haag, zou als reiziger vele landen aandoen, waaronder Duitsland, Engeland, Spanje en Griekenland. De ervaringen in den vreemde, zijn ontmoetingen en de historische dan wel regionale bijzonderheden verwerkte hij in zijn feuilletons en reisverslagen. Zo vond projectleider Gérard van Kalmthout tal van artiesten bereid het “landen”-oeuvre van Louis Couperus op sprankelende wijze weer te geven, van Italië tot aan Indië, terzijde gestaan door producer Frans Hagenaars. Het literaire accent op de cd komt op naam te staan van acteur Arend Brandligt, die voorafgaand aan elk lied een passende tekst uit Couperus’ oeuvre voorleest.

Het is een stel jonge honden dat op passende, eerbiedige wijze Couperus in het zonnetje weet te zetten. Zo is daar Lea Kliphuis, die het Japanse sprookje ‘De Witte Vos’ bezingt, sprankelend op gitaar begeleid door Arjan Spies. Spinvis bezingt ‘Napels’ en Yorick van Norden Londen in het frisse ‘Another Day in London Town’. Esther de Jong bezingt op ontroerende wijze de ‘Wereldbrand’, die ontstaan is nadat “Duitschland Frankrijk den oorlog heeft verklaard…” Nb.: op 18 mei aanstaande doet deze talentvolle zangeres mee aan de ‘Kleine Prijs van Fryslân’ in :’Het Bolwerk’ te Sneek! Clean Pete, de tweelingzusjes Loes en Renée Wijnhoven, bezingen de verwachtingen rond Spanje, nu eens niet op flamenco-, temperamentvolle wijze, maar zo poëtisch als alleen dit duo het kan, perfect!

Ook de bijdragen van Maurits Westerik (Indië), Massih Hutak en Janne Schra (Algiers), De Bleeke jongelingen (Den Haag,) en Dave von Raven, de voorman van de Kik met het kwajongensachtige ‘Couperusstraat’ zijn het beluisteren meer dan waard.

Een prachtige cd, die mijn cd-speler niet meer heeft verlaten sinds ik hem in de schuif plaatste! Enige minpuntje zou kunnen zijn dat ik het jammer vind dat hier en daar Engelse teksten een ode brengen aan deze oer-Hollandse auteur, die de Nederlandse taal zo lief had. Daar tegenover staat natuurlijk wel dat het een man van de wereld was met een open blik naar andere culturen en andere talen.

Ieder literair genootschap zou ik het gunnen dat ze met een dergelijk artistieke productie een ode zouden brengen aan hun geliefde auteur ! Pracht cd, niet in de laatste plaats door de schitterende begeleiding van de artiesten, met dank aan De Kik!