‘Verkeersveiligheid is mentaliteitskwestie’

JOURE

De Fryske Marren heeft voor 100.000 euro beschikbaar voor verkeersveiligheid. De gemeente probeert het aantal verkeersslachtoffers te halveren in het jaar 2025.

16 dodelijke slachtoffers

In 2014 waren vier dodelijke verkeersslachtoffers op de gemeentelijke wegen. Van 2015 tot en met 2017 was ieder jaar één slachtoffer te betreuren. Op alle wegen binnen de gemeente lieten in drie jaar tijd zestien mensen het leven.

Maatregelen

Om het aantal naar beneden te krijgen komen er maatregelen zoals het herinrichten van straten. Zo staat de dertig kilometerzone op de planning in Nijemirdum, moet Huisterheide in Sint Nicolaasga na de bouwvak aangepakt worden en komt een ‘shared space’ in Terherne.

Schijnveiligheid

Maar de fysieke maatregelen zoals zebrapaden wekken schijnveiligheid op. Daarnaast trekt meer parkeerruimte meer autoverkeer aan. Volgens wethouder Johannes van der Pal moet vooral gewerkt worden aan het gedrag van de verkeersdeelnemers. ,,Het zijn vaak de eigen inwoners de te snel rijden, omdat ze de omgeving goed kennen’’, vindt hij. ,, Je ziet het ook Lemmer in de nieuwbouwwijken; ouders die haast hebben en het daarom met de snelheid niet zo nauw nemen en de kindjes los voorin de auto. Het is een mentaliteitskwestie. Daar moeten we met z’n allen wat aan doen.’’

Testdag elektrische fiets

Ongelukken worden veelal veroorzaakt door te hard rijden, met drank of drugs in het spel, of met appen achter het stuur. Door mensen bewust te maken van hun gedrag, hoopt Van der Pal hier een ommekeer in te maken. Voor alle leeftijdsgroepen zijn het hele jaar door activiteiten ingepland. Een scootmobieltraining, een testdag op de elektrische fiets, het verkeersexamen voor basisschoolleerlingen, de jaarlijkse rijvaardigheidstraining voor senioren en kijken door een ‘dronkemansbril’ waren de activiteiten in 2017.

Met auto door fietstunnel

Op de provinciale wegen werkt De Fryske Marren samen met Provincie Fryslân. Samen proberen ze de puzzel van overlast, omleidingen en de tijd te leggen. In Lemmer ging het mis. ,,Wij hadden samen een mooie oplossing bedacht met stoplichten’’, vertelt de wethouder. ,,Mensen verplaatsten hier eigenhandig de hekken en reden door een fietstunnel.’’ Gemeente en provincie waren genoodzaakt om betonblokken te plaatsen. Op de plek van het hekwerk kwam een bult aarde. ,,Het is een wonder dat hier geen ongelukken zijn gebeurd. De acceptatie voor vertraging wordt steeds lager.’’