Regiopromotie in de Zuidwesthoek van Friesland

Stavoren

De ondernemersverenigingen Werkgroep Vrije Tijd van de Ondernemersfederatie SWF (Werkgroep VT) en Belangenvereniging voor Recreatie en Toerisme De Friese Meren (RTFM) gaan samenwerken om de promotie van de regio te optimaliseren.

De marketing in de regio is inefficiënt en versnipperd. Met een budget van beide gemeenten en de Provincie Fryslân staan vanaf nu ondernemers aan het roer van de regiopromotie in de Zuidwesthoek van Friesland. Onder de werknaam „Het Toeristisch Huis‟ wordt een ambitie, die al drie jaar in de steigers staat, realiteit. De ondernemers richten een stichting op en stellen één of meer kwartiermakers aan. Deze kwartiermakers gaan de komende periode in kaart brengen hoe de gastvrijheid en promotie op dit moment is georganiseerd en hoe dit beter op elkaar afgestemd kan worden. Bij de uitrol van het plan wordt ook gebruik gemaakt van bestaande promotiestructuren, zoals de VVV De Friese Meren –Gaasterland. Barber de Vries, voorzitter van de Werkgroep VT: ,,Wij gaan niet proberen het wiel opnieuw uit te vinden in de marketing, maar zijn op zoek naar betere samenwerking binnen de bestaande promotionele initiatieven om zo gezamenlijk het unieke van onze bijzondere regio aan onze gast optimaal over te brengen. Aan het roer zitten de ondernemers zelf. Eigenlijk een logische keuze, omdat wij onze gasten, de markt en de mogelijkheden van de omgeving kennen als geen ander. Wij zien het als onze uitdaging om de marketingkracht van zowel de aanbieder van het recreatieve product, als de professionele marketeers te bundelen." Ondernemers en politiek uit beide gemeenten hebben grote inspanningen verricht om te komen tot afspraken omtrent het Toeristisch Huis. Dat geeft een grote betrokkenheid weer. ,,Toerisme is een belangrijke motor voor de regio Zuidwest Friesland, direct en indirect verdienen velen er hun brood mee”, aldus wethouder Maarten Offinga van gemeente Súdwest-Fryslân. Johannes van der Pal, wethouder De Fryske Marren vult aan: ,,De toerist ziet het gebied als één regio, laten we dit als een gegeven beschouwen en het gebied ook zo profileren.” Bart Hakbijl, voorzitter RTFM: ,,Wij zijn geen traditionele marketing organisatie, maar een organisatie die het mogelijk maakt, dat bedrijven in onze regio zichzelf efficiënter"vermarkten". Op een onafhankelijke en transparante manier. Het gaat om het bouwen van het entrepeneursnetwerk voor de sector recreatie en toerisme in onze regio, als aantrekkelijk onderdeel van onze mooie provincie.”

Auteur

Redactie