‘Kijk goed waar je doelgroep zit’

LEMMER/BALK

Zo’n 190 ondernemers uit de gemeente de Fryske Marren waren woensdag naar de Retail Academie gekomen die werd gehouden in de Beachclub Lemmer om te horen welke trends en ontwikkelingen er zijn om succesvol te zijn en te blijven in retailland.

Zij kregen van de drie sprekers tips en trucs om als ondernemer nog meer in te haken op de behoeften van hun klanten of om hun klantenkring uit te breiden. Daarbij vielen de woorden flexibiliteit, daadkracht en inspiratie meerdere malen. Ook de kracht van het crossmediaal werken, dat wil zeggen het gebruik maken van zowel promotie via de krant, internet, webshops en social media, werd benadrukt. De belangrijkste boodschap was echter wel:’Kijk goed waar je doelgroep zit.’ At random allerlei campagnes inzetten zonder te weten op wie je je eigenlijk moet focussen voor je business werkt niet, zo werd gesteld. Doelgericht die mensen benaderen die jou als ondernemer wel zoeken of die je nodig kunnen hebben, is de de manier om klanten te trekken en te binden. ‘Kies de juiste mix van kanalen voor je doelgroep,’ stelde speker Joël Darius en crossmedia-specialist bij NDC Mediagroep dan ook.

AfterPay

Ook werd AfterPay als casus behandeld. Dit is een bedrijf dat er voor zorgt dat bedrijven die via het internet zaken doen na 30 dagen worden betaald. Veel firma’s zijn daar nog huiverig voor of kennen After Pay niet, zo bleek in de zaal. ‘Maar via Afterpay wordt wel 100 procent uitgekeerd,’zo noemden de sprekers als voordeel.

Schoenenzaak met focus op  beleving in winkel

Ook kwam Joël Timmerman, mede-eigenaar van Schoenenzaken in Groningen aan het woord. Hij sprak over welke kansen er voor de retail ondernemers liggen voor wat betreft de offline beleving in online marketing. Schoenenzaken is opgericht nadat De Schoenenfabriek, waar Timmerman ook eigenaar van was, eerder dit jaar failliet ging. Ondernemers konden dus leren van alle ervaringen die Timmerman heeft. Zijn boodschap was duidelijk: ‘Online zouden schoenenzaken het beste kunnen focussen op de winkel. Via social media en online kan vooraf allerlei informatie worden gegeven en aanbod worden getoond om de klant alvast lekker te maken. Maar de klant moet vervolgens de beleving en de service in de winkel opdoen. ‘

Online en de winkel voor aparte doelgroepen

Uit het betoog van Wilma Bruinsma van Bruinsma Kaas, Noten en Wijn in Lemmer bleek bijvoorbeeld ook dat er soms verschillende doelgroepen kunnen zijn. De winkel in Lemmer trekt allerlei klanten die hun kaas, noten en andere delicatessen daar het liefste fysiek kopen. Maar Duitsers die in de zomer in Lemmer verblijven, willen in de winter ook graag van de diensten van het Lemster bedrijf gebruik maken. In dat geval biedt de webwinkel van Bruinsma dan weer uitkomst. Daarmee ontstaat dan tevens een lokale (directe) markt en een buitenlandse (online) markt.

NDC Mediagroep

De Retail Academy is een initiatief van NDC Mediagroep die retailers graag wil helpen bij hun business. Duidelijk werd ook dat NDC verder ook een partij is waar je aan kunt kloppen om te doelgroep juist te bereiken. Dat kan via print via een heel groot scala aan week- en nieuwsbladen, maar ook online.

Auteur

admin