FOTO’S | Koudezwemmers in weer en wind het water in bij Goingarijp

GOINGARIJP Ongeveer drie keer per week duiken acht dames in weer en wind het water in bij het strandje van Goingarijp. Initiatiefneemster is de uit Snikzwaag afkomstige Renske Cans.

Na het lezen van het boek ‘Een koud kunstje’ raakte zij geïnspireerd door Wim Hof, alias ‘The Iceman’. In 2019 volgde Cans een Wim Hof Fundamentals training en in 2020 de advanced training. Sindsdien zwemt zij het hele jaar door in weer en wind in het buitenwater, waaronder ook als het vriest. Dat zwemmen is een onderdeel van de Wim Homan methode, wat de ‘koudetraining’ wordt genoemd.

De Wim Hof methode, bestaat onder andere uit ademhalingsoefeningen, meditatie en koudetraining. Hierdoor ga je je fysiek en mentaal sterker voelen. Ook activeer je door deze methode het immuunsysteem. Cans probeert deze methode in haar leven te integreren. Echter om in haar eentje te gaan zwemmen kostte haar toch wel wat moeite. Ook voor haar eigen veiligheid vond ze het prettiger om met nog iemand deze koudetraining te gaan doen.

Oproep op Facebook

Ze besloot om een oproep op Facebook te plaatsen, waar zij meerdere reacties op kreeg. Inmiddels bestaat de groep uit acht personen. Deze ochtend zijn ze met z’n vieren: Renske Cans, Sandra Verhoef, Aleida Nijholt en Lutske Sytema. De laatste twee dames zijn sinds kort aangehaakt en zijn dus nog rustig de koudetraining aan het opbouwen.

Cans en Verhoef zijn al wat verder hierin getraind en blijven wat langer in het water. Elke week komen ze hier drie keer om te zwemmen. Weer of geen weer, het gaat altijd door. Behalve in februari. Toen lag er ijs en zijn ze uitgeweken naar de Put van Nederhorst bij Joure, want daar waren nog plekken in het water zonder ijs. Zo konden ze toch nog hun trainingen uitvoeren.

Cans: ,,Als mensen plannen hebben om met de koudetraining te gaan beginnen, is het verstandig om je hier eerst meer in te verdiepen. Zeker als je lichamelijke klachten hebt. Om te wennen aan koud water kun je dit het beste doen door eerst een tijdje te douchen met koud water. Zo went het lichaam langzaam aan de lage temperatuur. Als je dan zover bent om het water in te gaan, begin je eerst met een paar seconden. Vervolgens bouw je dit verder uit.”

Het zwemmen

Na een voorgesprek bereiden de dames zich voor om het water in te gaan. Langzaam lopen ze het water in. Ze gaan steeds verder het water in. Ze ademen heel gecontroleerd en op een bepaalde manier. Na een poosje komen Nijholt en Sytema weer uit het water, drogen zij zich af en beginnen vervolgens met de ‘horsedance’ (opwarmdans) om weer op temperatuur te komen.

Cans en Verhoef kunnen het nog goed volhouden en zijn al enkele minuten in het koude water. Even later komen zij er ook uit. De benen zijn rood van de kou. Zelf geven ze aan dat ze het niet echt koud hebben en dat ze zich er heel lekker bij voelen. Ook zij beginnen met de horsedance.

Verhoef vertelt dat zij in het begin wel moeite had om weer goed warm te worden en dat ze daar de laatste paar keren veel minder last van heeft.

A way of live

Inmiddels is het voor de dames ‘a way of life’ geworden. ,,Het is alsof je lichaam een enorme boost krijgt. Dat werkt mentaal verslavend. Je krijgt een betere focus en je voelt je veel positiever. En dat begint eigenlijk al gelijk als je het koude water in gaat. Het koude water is altijd een barrière die je elke keer weer overwint”, aldus de dames.

In het weekend van 12 en 13 juni houdt Renske Cans bij haar airbnb in Snikzwaag een Wim Hof Weekend. De training wordt gegeven door een Wim Hof trainer en naast de Wim Hof methode is er ook aandacht voor yoga en meditatie.

Zie ook www.innermountainexpeditions.com/whm-weekendtraining.

(Tekst Grietje van der Reijnst-Brak)