Recensie | Avonturiers van de pop op cd- en in boekvorm

JOURE – Naast een boek met essays over de laatste veertig jaar alternatieve Nederpop verschenen er nog enige muziek gerelateerde uitgaven: Erik Krieks ‘Creek Country’ met daarin 50 portretten uit de folk, country en bluegrass en ‘Ziep, Rolstoel, Toverpaard’ van Freek van Duin. Beide laatste uitgaven kennen als extra een cd met daarop opnamen van Tim Knol!

Tegelijkertijd verscheen ‘Tranen 1990-2004’ de afronding van de driedelige biografie over André Hazes.

Edwin Hofman: ‘Avonturiers van de Nederpop. Veertig jaar eigenzinnige Nederlandse popmuziek’. Uitgeverij kleine Uil. Groningen. ISBN 978 9 493170 27 8.

In een kleine 25 essays portretteert muziekjournalist Edwin Hofman kopstukken uit de alternatieve popmuziek van de afgelopen veertig jaar. Door muzikanten aan het woord te laten herleeft de popgeschiedenis van eertijds tot nu waarbij foto’s en platenhoezen voor afwisseling zorgen.

Onder de geïnterviewden komen we Peter te Bos (Claw Boys Claw), Roald van Oosten (Caesar), Robert Jan Stips (Supersister, Nits), Jacob de Greeuw (Johan), Peter Visser (Bettie Serveert),  Henk Koorn (Hallo Venray), Jelle Paulusma (Daryll-Ann, Her Majesty) en Wieb Zigtema (The Rousers, The Serenes) tegen.

De laatste legendarische band The Serenes en de Jouster boeker Jan ten Boom, die door de voorman van Johan aangehaald wordt, onderstrepen de aanwezigheid van Joure in de popmuziek.

Doordat zowel singles, lp’s, tournees en festivals aangehaald worden, maar eveneens de klassieke bezetting van een band naast samples, draaitafels of synthesizers, is het boek heerlijk allround. Een fijn boek om ter hand te nemen wanneer muziek beluisterd gaat worden van de aangehaalde artiesten, of simpelweg omdat de geschiedenis van de Nederlandse popmuziek intrigerend verhaald wordt door Hofman.

Erik Kriek: ‘Welcome to Creek Country. 50 Portretten uit de folk, country & bluegrass’. Inclusief cd van Tim Knol & The Blue Grass Boogiemen. Uitgeverij Concertobooks. ISBN 978 94 93109 16 2.

In de inleiding stelt Tonio van Vugt, directeur van de Haarlemse Stripdagen, dat diverse stripmakers zich ook daadwerkelijk met muziek bezighouden. Hij duidt bijvoorbeeld op Robert Crumb, Martin Lodewijk en Barbara Stok, die in bandjes speelden of alsnog spelen.

Striptekenaar Erik Kriek is daarop geen uitzondering. In ‘The Unborn Brothers’ en op de cd die aan ‘Creek Country’ is toegevoegd van The Blue Grass Boogiemen met Tim Knol valt hij te beluisteren als zanger van ‘Good Year For The Roses’. Een heerlijk album dat diverse countrysongs van aangehaalde grootheden uit het boek ten gehore brengt.

Het nieuwe boek van Erik Kriek is ditmaal geen strip, maar een serie van vijftig illustraties van personen, die afkomstig zijn uit de country, folk en de bluegrass. Kriek maakte de illustraties tussen de bedrijven door wanneer er even geen ander werk voorhanden was. Elke illustratie kent een pastelachtergrond waarin we de musicus of musici prominent aanwezig zien. Naast bekenden waaronder Woody Guthrie, Emmylou Harris, Willie Nelson, Buck Owens en Johnny Cash worden ook (althans voor mij!) minder bekende country en bluegrass musici aangehaald zoals The Stanley Brothers, Ola Belle Reed, Dock Boggs  en Charlie Poole.

Naast elke illustratie treffen we een pagina tekst aan met biografische gegevens. Liefhebbers van (muziek en) Erik Kriek zullen genieten van zijn o, zo kenmerkende gedetailleerde tekenwerk!

Freek van Duin: ‘Ziep Rolstoel Toverpaard’. Excelsior Recordings i.s.m. I Love My Label. ISBN 978 90 9033 777 7.

De dertigjarige Freek van Duin lijdt aan de progressieve spierziekte van Duchenne. Zodoende brengt hij een groot deel van zijn leven door in een aangepaste elektrische rolstoel.

Omdat veel mensen hem slechts zien als slachtoffer van de gevreesde ziekte zien ze in hem niet de jongeman, die in staat is om een kinderboek vol fantasie te schrijven. Samen met vriend en filmmaker Eddy Terstal en tekenaar Kees Koorevaar ontstond een kleurrijk prentenboek, een licht in deze duistere tijd waarin het coronavirus alles lijkt te domineren.

In ‘Ziep Rolstoel Toverpaard’ is de kleine Ziep, die gekluisterd is aan een rolstoel, het hoofdpersoontje. Met zijn lieve moeder, zijn Italiaanse oom Beppe,  knuffelbeer Beer  en Nozem, het paard dat wensen in vervulling kan brengen, beleeft hij spannende avonturen. Maar wanneer er geen toverstof meer is, moet Ziep tot daden overgaan. En of het hem lukt om het stof te vinden…

De kleurrijke illustraties van Excelsior-huisontwerper Kees Koorevaar  en de soundtrack op cd, die aan het boek is toegevoegd van Tim Knol, geven het boek meerwaarde. Een bijzonder project van Freek van Duin waaruit iets heel fraais is ontstaan dat zowel kinderen als volwassenen zal aanspreken!

Jan-Willem de Vries & Ben Westervoorde: ‘Hazes, Tranen 1990-2004. De stripbiografie’. Uitgeverij Silvester. ISBN 978 94 6306 619 8.

In respectievelijk 2016 en 2018 verschenen de delen ‘Bloed’ en ‘Zweet’ van de André Hazes-biografie. Nu ligt de afsluiter in de schappen ‘Tranen’. Het volksbuurtkind uit de Pijp is zodanig geklommen op de maatschappelijke ladder dat André en Rachel een indrukwekkend pand kunnen betrekken aan de Groenlandsekade in Vinkeveen waar in 1993 Roxeanne en in 1994 André junior geboren worden.

Voor de buitenwereld lijkt Hazes’ leven één groot succes: een gigantische platenverkoop, een oeuvreprijs van Conamus en een optreden in Ahoy. De spanningen voor en tijdens de optredens nemen echter zodanig toe dat een consumptie van 50 á 60 biertjes per dag gewoonte wordt. Een “chronische gezelligheidsdrinker” noemt hij zichzelf. De tikkende tijdbom die Hazes geworden is, kent in het vervolg bij elk optreden een arts; doofheid en toenemende stemproblemen zorgen bij de zanger voor chagrijn en hij en Rachel groeien meer en meer uit elkaar.

Nadat de volkszanger drie keer achtereen getroffen wordt door een hartstilstand overlijdt hij op 23 september 2004. Op maandag 27 september neemt Nederland op indrukwekkende wijze afscheid van hun held. De Amsterdam Arena is afgeladen en 5 miljoen mensen volgen de plechtigheid voor de buis. Rachel staat er nu alleen voor om haar beide kinderen op te voeden naar volwassenheid…

‘Hazes de stripbiografie’ is een boeiend in memoriam geworden van één van Nederlands grootste volkszangers. Een ogenschijnlijk succesvol leven dat overschaduwd werd door het niet kunnen omgaan met succes.

Scenarist Jan-Willem de Vries en tekenaar Ben Westervoorde hebben de mens Hazes op integere wijze verbeeld, waarbij humor domineert, maar onderliggend verdriet debet is aan de ondergang van de markante zanger.