Recensie | Pippi Langkous wordt 75

JOURE – 75 jaar geleden kwam het eerste deel van de Pippi Langkous-serie uit van de Zweedse schrijfster Astrid Lindgren. Deze gebeurtenis wordt gevierd met een nieuwe editie in de serie ‘Gouden Boekjes’.

Uitgeverij Rubinstein, Save the Children, en The Astrid Lindgren Company grepen de uitgave aan om aandacht schenken aan kinderen op de vlucht. Door samen te werken met het sterkste meisje ter wereld, Pippi Langkous, willen de drie organisaties ervoor zorgen dat gevluchte kinderen zich zo snel mogelijk kind kunnen voelen! Van elk verkocht Gouden Boekje ‘Ken jij Pippi Langkous’ gaat één euro naar Save the Children.

Astrid Lindgren: ‘Ken jij Pippi Langkous?’. Gouden Boekje. Uitgeverij Rubinstein. ISBN 9789047627628064.

‘Pippi Langkous’ was in 1945 het eerste boek van de Zweedse schrijfster Astrid Lindgren. Nadat ze haar kinderen op de boerderij in de buurt van Vimmerby tal van avonturen had verteld over ‘Pippilotta Victualia Rolgordyna Kruizemunta Efraïmsdochter Langkous, dochter van kapitein Langkous, die voor niemand bang was’, had ze die avonturen gebundeld in een boek.

Van meet af aan was het boek een succes, zowel bij jongens als bij meisjes! Pippi met haar oranje vlechten, haar bovenmenselijke krachten, haar aapje meneer Nilsson, en het paard wonen op Villa Kakelbont. Ouders heeft Pippi niet, nu kan ze precies doen wat ze zelf wil! Een koffer vol gouden munten helpt haar door het leven. Haar beste vrienden zijn Tommy en Annika.

Astrid Lindgren (1907-2002) zou ongeveer 80 boeken schrijven waaronder grappige zoals ‘Pippi’, ‘De kinderen van Bolderburen’ en ‘Lotta uit de Kabaalstraat’. Echter ook meer sprookjesachtige, die zich in de (Zweedse) natuur afspeelden en serieuzer van toon waren zoals ‘De gebroeders Leeuwenhart’ en ‘Rasmus en de landloper’. Ouderen kennen het meisje met de vlechten zeker dankzij de vele tv-films uit de zeventiger jaren die er van haar gemaakt werden. Zweden zijn van mening dat de ontwikkeling van het kind centraal moet staan in het leven. Kinderen moeten vrijheid kennen om te kunnen spelen en de eigen verbeelding de vrije loop te kunnen laten.

Lindgren haar boeken werden vertaald in 76 talen en gingen meer dan 80 miljoen maal over de toonbank!

De illustraties

In Nederland zouden de Pippi-boeken illustraties krijgen van Carl Hollander. In Zweden zelf was het de Deense illustratrice Ingrid Vang Nyman die de oorspronkelijke illustraties maakte. Nyman (1916-1959) geloofde dat illustraties voor kinderen van hoge artistieke kwaliteit moesten zijn net als illustraties voor volwassenen. In haar tekeningen voor kinderboeken paste ze heldere kleurscheidingen toe binnen de gewaagde contourlijnen. Schaduwen bracht zij nooit aan in haar werk.

Voor Lindgren illustreerde zij veel. In haar hart voelde Nyman  zich ondergewaardeerd, zodat zij aan vreemde opdrachtgevers onrealistische betalingen vroeg, die dan ook vaak werden verworpen! Een leven lang leed zij aan zowel psychische als fysieke ziekten. In 1959 trad zij dan ook vrijwillig uit het leven…

‘Ken jij Pippi Langkous’ is een heerlijk veelkleurig prentenboek, dat de jongsten ook zal aanspreken dankzij het directe taalgebruik.