Recensie | Bands van de Jouster booker Jan ten Boom van ‘Boom! Agency!’ op affiches van Willem Kolvoort

JOURE – De affiches, die de Franse impressionist Henri de Toulouse-Lautrec in het eind van de negentiende eeuw ontwierp voor het nachtleven van de lichtstad zijn tot het culturele werelderfgoed gaan behoren.

Nog steeds worden er affiches ontworpen, zoals ooit de grote meesters dat deden. Een prachtig voorbeeld: Willem Kolvoort (1965), de kunstenaar, die vanaf eind jaren zeventig voor jongerencentrum Vera in Groningen de concertposters als zeefdruk maakt voor artiesten uit het nationale en internationale clubcircuit.

Alle 510 posters, zeefdrukken, zijn nu gebundeld in een kleurrijk boek dat vernoemd is naar de kunstenaar: ‘Willem Kolvoort’.

Tot en met 7 juni wijdt het Groningen Museum een overzichtstentoonstelling aan deze kunstenaar van ‘Vera’s Art Division’.

Peter van der Heide & Bill Mensema: ‘Willem Kolvoort. 30 Jaar Vera posters’. Uitgeverij Passage Groningen. ISBN 97890 5452 380 2.

Eind jaren zeventig toen de sociaal-culturele jongerencentra als paddenstoelen uit de grond verrezen, ontstond in Groningen: Vera. De voormalig gereformeerde studentenvereniging had haar domicilie gehad in het oude herenhuis aan de Oosterstraat waar Vera zich vervolgens vestigde. Diverse maatschappijkritische activiteiten werden hier georganiseerd, waarbij muzikale optredens in de vorm van jazz en blues op een gegeven moment meer en meer de dienst gingen uitmaken.

Om ruchtbaarheid te geven aan de activiteiten, waarbij in de eerste plaats gedacht moet worden aan de optredens, werden er door Vera’s Art Division zeefdrukken vervaardigd. De zeefdrukkers hadden recht op gratis toegang tot alle evenementen, iets waar ze wel oren naar hadden!

Zo ook Willem Kolvoort, student aan Academie Minerva en kleinzoon van natuurillustrator Marius Kolvoort. Nadat Willem begonnen was achter de tap werd hij al snel medewerker van de Verakrant waarvoor hij een eigen strip ontwierp, die van fruitvlieg Geurt in de Kelderbar. Als pseudoniem gebruikte hij ‘Snorkel’. Ook zou hij als fotograaf bij Vera vele legendarische bands tot 1993 vastleggen.

De zeefdrukposters

Schoorvoetend begon hij met het maken van concertposters, waarna hij  zo de smaak te pakken kreeg dat er in de afgelopen dertig jaar onderhand meer dan 500 door hem gemaakt zijn! Ondertussen zijn de zeefdruk-posters van Kolvoort een begrip, zo’n begrip dat verzamelaars er van alles aan doen om ze te bemachtigen. Artiesten in Vera krijgen na hun optreden steevast enige posters mee naar huis.

Dierenfiguren

Willem Kolvoort, die op Academie Minerva Tiddo Nieboer en Max Velthuijs tot zijn leraren mocht rekenen, verwerkt in zijn affiches vaak dieren, fantasiebeesten die hij associeert met de bandnaam dan wel het soort muziek dat er gespeeld wordt. Misschien tekent hij zo graag beesten omdat zijn opa natuurillustrator was, maar wie weet is hij ook beïnvloed door Max Velthuijs, die de meeste mensen kennen van de ‘Kikker’-boeken. Op de affiches van Kolvoort zien we trouwens ook vaak kikkers…

Boom! Agency!

Jan ten Boom, eigenaar van het Jouster boekingsbureau ‘Boom! Agency!’ is al een kleine veertig jaar boeker van bands uit het alternatieve circuit. Zelf maakte hij ooit deel uit van de formatie ‘The Toylets’ om vervolgens een eenmansbedrijf op te zetten waarbij hij begon als manager van de Jouster band ‘The Serenes’, de formatie die in later jaren ging optreden onder de namen ‘Slide’ en ‘Simmer’.

In de loop der jaren zou de boeker tot vandaag de dag ontelbaar vele artiesten van zijn management voorzien. Geen wonder dat we er dan ook vele “uit zijn stal” als affiche tegenkomen in het kleurrijke, afwisselende boek ‘Willem Kolvoort, 30 jaar Vera posters’. Wanneer we ook de affiches, gemaakt door collega’s van Kolvoort uit de ‘Vera Art Divison’ onder ogen zouden hebben gekregen, waren er nog veel meer artiesten van Jan ten Boom te vermelden geweest.

Uit het management van Ten Boom vonden we onder meer de volgende bands op affiches van de kunstenaar: ‘Tangarine’, ‘Johan’, ‘Green Hornet’, ‘Caesar’, ‘Benjamin B.’, ‘Daryll-Ann’, ‘Anne Soldaat’, ‘The Serenes’, en Meindert Talma.

Wie ‘Willem Kolvoort. 30 Jaar Vera posters’ leest krijgt naast informatie over de kunstenaar en de zijnen, en het vervaardigen van affiches een heerlijk beeld van dertig jaar alternatieve popmuziek in Vera. De auteurs Bill Mensema en Peter van der Heide verzorgden de prettig leesbare essays, waarbij ook de overige medewerkers van deze uitgave zich uitstekend geweerd hebben! Lichtelijk jammer is het dat de posters in de jaaroverzichten aan de kleine kant zijn weergegeven, maar tja begrijpelijk gezien het grote aantal!

Een pracht boek over een kunstenaar, die in de komende jaren hopelijk nog veel eigenzinnig werk mag uitbrengen.

Zoals hij zijn werk voor Vera in het boek verwoordde: ,,Posters maken voor zo’n mooie club en mooie dingen doen voor bands, ik vind het na al de jaren nog steeds leuk!”