Recensie | Nieuwe glossy’s: 'Furore 25' & 'StripGlossy 15'

JOURE – Uit het grote glossyaanbod zijn de volgende bladen alleszins de moeite waard: Furore 25 en StripGlossy 15.

P.Schreuders: ‘Furore 25’. info@furoremagazine.com

In juni 1975 zag het eerste nummer van ‘Furore’ het licht, een tijdschrift waarvan Stichting Furore zich ten doel stelde ,,periodieken uit te geven, zonder het maken van winst te beogen”. Onderhand zijn we 45 jaar verder en ligt nummer 25 op tafel, zoals vanouds geredigeerd door vormgever Piet Schreuders.

Was nummer 24 een Beatles-special, dit nummer is, zoals de uitgever het benoemde, weer een “van-alles-wat-nummer”. En wat voor een nummer… In het in 49% Nederlands en 51% Engels uitgegeven blad komen we onder meer de volgende items tegen:

-Wat was de ware toedracht van het vreselijke verkeersongeluk waarbij op 23 maart 1967 de legendarische fotograaf Sanne Sannes op 30-jarige leeftijd om het leven kwam. Welke gevolgen waren er voor de inzittenden van de Fiat 1500, die door Sannes bestuurd werd. En hoe verkregen diverse redacties de foto’s, die op de dag van het ongeluk gemaakt waren...!

-In 1969 maakte Rita Hovink haar eerste lp, de jazz-lp ‘Love Me or Leave Me’, een album dat destijds gigantisch flopte, maar nu als het meesterwerk beschouwd wordt van de vroeg overleden zangeres. Platenlabel 678 records kwam met de sublieme heruitgave!

-Welke Liverpoolse straten stonden model voor de animaties in de Beatles-film ‘Yellow Submarine’.

-De wordingsgeschiedenis van de hoesfoto van de eerste Elvis Presley-lp uit 1956, een hommage door de onlangs overleden Elvis-expert Ger Rijff.

Deze items en de vaste rubrieken maken het lezen van deze 25e ‘Furore’ weer tot een echt genoegen!

‘StripGlossy 15’. Personalia. Leens.

In deze eerste van de vier dit jaar te verschijnen nummers komen we weer de oude vertrouwde strips tegen, waaronder ‘De Generaal’, ‘Spaghetti’, ‘Tom Poes’, ‘De Macaroni’s’, ‘Sjors en Sjimmie’ en de kruisvaardersstrip ‘Jelmer’. 

Echter ook nieuwe strips dienen zich aan, zoals de apocalyptische sciencefictionstrip ‘Metro 2033’ van de Nederlandse tekenaar Peter Nuyten op tekst van Dmitry Glukhovsky. Nuyten, die dit keer als gasthoofdredacteur van ‘StripGlossy’  fungeert. Het rauwe zich in het ondergrondse Moskou afspelende verhaal oogt als een samenwerking van Hermann (‘Jeremiah’) en Jean Giraud (‘Blueberry’) zowel qua kleuren als tekenstijl. Hoe anders dan het tekenwerk dat Nuyten in de jaren 1999-2008 voor Studio Jan Kruis (‘Jan, Jans en de kinderen’) verrichtte.

Ook ‘Scarlet Edge’ van Anco Dijkman is een nieuwe realistische strip, die zich afspeelt in het door rampen geplaagde Groningen. Een rollercoaster waarin journaliste Scarlet, een jongedame die zich de kaas bepaald niet van het brood laat eten, een avontuurlijke toekomst tegemoet lijkt te gaan!

In de rubriek ‘De tekenkamer van…’ brengt ‘StripGlossy’ ditmaal een bezoek aan Michiel Offerman, de illustrator die momenteel ‘De Macaroni’s’ nieuw leven inblaast op tekst van Dick Matena. 

Zo is ook deze ‘StripGlossy’ weer uiterst divers!

Koos Schulte