Recensie | StripGlossy 13: De terugkeer van Dino Attanasio

Joure - Toen uitgever en redacteur van ‘StripGlossy’ Seb van der Kaaden tijdens de Stripdagen van 2018 in Haarlem de Milanese tekenaar Dino Attanasio ontmoette ging zijn hart sneller slaan.

De op dat moment 93-jarige tekenaar was immers de grootmeester van de strip, die in de jaren van stripblad ‘Kuifje’ de strip ‘Ton en Tineke’ had overgenomen van Franquin , de tekenaar die ook ‘Guust Flater’ had groot gemaakt. Echter ook de Nederlandse stripbladen ‘Pep’ en ‘Eppo’ zouden zijn werk publiceren. Oudere lezers kennen zeker nog het gangsterdom van ‘Johnny Goodbye’ op tekst van Martin Lodewijk, en ‘Spaghetti’ op tekst van Goscinny (‘Asterix !’) over een aandoenlijke Italiaanse baantjesjager. Later zou Dick Matena nog de scenario’s schrijven voor ‘de Maccaroni’s’, het verkeerde Italiaanse voetbalteam.

Het gesprek tussen Van der Kaaden en Attanasio zou prettige gevolgen hebben voor de uitgever. ‘Spaghetti’ wordt nieuw leven ingeblazen door Daan Jippes en Frans Hasselaar, terwijl Dick Matena en Michiel Offerman ‘De Maccaroni’s’ laten herleven. Op hun beurt zetten Robbert Damen en Michiel Offerman ‘Johnny Goodbye’ weer in het zonnetje. Bovendien zullen de oude verhalen van Attanasio in de toekomst heruitgebracht worden. Hoe mooi wil de stripliefhebber het hebben! Een nieuwe serie “integralen”?

‘Stripglossy 13’. Uitgeverij Personalia, Leens

Zowel Attanasio zelf als de duo’s die met zijn werk aan de slag gaan, zijn in deze StripGlossy vertegenwoordigd! Natuurlijk zijn in het strip(informatie)blad dat ieder kwartaal verschijnt ook de “oudgedienden” weer permanent aanwezig: ‘Tom Poes’ van Ruud Straatman en Tim Artz naar Marten Toonder, ons aller ‘De Generaal’ van Peter de Smet, ‘Fflint’ van Fred de Heij en Ger Apeldoorn, ‘Saul’ van Ritstier en Kusbiantoro, de heerlijk retro aandoende strip ‘Nick name’ van Alex van Koten, de kruisvaarderstrip ‘Jelmer’ van Roelof Wijtsma (ook in de Leeuwarder Courant) en de nieuwe avonturen van ‘Sjors & Sjimmie’. Subliem is ‘Column’ waarin Margreet de Heer, de Stripmaker des Vaderlands, de carrière van die andere grote striptekenaar-scenarist Eric Heuvel verbeeldt.

Zo mag dit dertiende nummer bepaald geen “ongeluksnummer” genoemd worden. Het ziet er weer zeer vriendelijk uit met voorop een prachtige illustratie van ‘Spaghetti’ door Daan Jippes, die zich hiervoor bediende van zijn pseudoniem Danier.