‘Lang leve de nostalgie en tradities’

Langweer - Het skûtsje van Langweer gaat het derde minne seizoen in. Schipper van de Twee Gebroeders, Jaap Zwaga, is er zeker van dat hij bij de laatste tien gaat eindigen dit jaar. ‘Het wordt weer een klaagzang en mensen zullen er vast klaar mee zijn, maar er moet iets veranderen.’

 

Niets veranderd

Zin in het seizoen heeft hij ondanks alles wel. Dit heeft wel even geduurd. ‘Er is nog niks veranderd bij de SKS. De kansen voor ons zijn dit jaar niet beter geworden.’

15 procent verschil in weerstand

Drie jaar geleden heeft de SKS de formule veranderd. Dat pakte voor veel schepen voordelig uit en voor anderen heel erg nadelig. Zwaga strijdt sinds het begin tegen de rekenmethode. Volgens hem klopt deze niet. Een meting bij de Technische Universiteit Delft van verschillende skûtsjes wees uit dat hij weleens gelijk kan hebben. De schepen van Langweer en Leeuwarden zijn ongeveer even groot en kregen daarom evenveel zeil. Uit het onderzoek van de TU Delft bleek dat het skûtsje van Leeuwarden 15 procent minder weerstand heeft in het water dan dat van Langweer. Maar volgens de huidige formule zou die weerstand van de beide schepen gelijk zijn. Hier wringt de schoen. De weerstand telt niet mee ‘Deze wordt niet meegenomen in de huidige berekeningen. Ik ben hier nu al drie jaar mee bezig en er wordt nu ook erkend dat de huidige formule niet volledig voldoet om gelijkheid in het snelheidspotentieel van alle schepen de creëren. Gelukkig is er opnieuw gemeten en gescand. En ik ben hoopvol dat wij volgend jaar weer mee kunnen zeilen in de competitie met het huidige skûtsje.’

Frustratie

De frustratie loopt hoog op bij de schipper en de bemanning. Vier mensen zijn vertrokken. Vijf bemanningsleden zijn nieuw waarvan drie voor het eerst aan boord van een skûtsje. Drie hiervan stappen voor het eerst op een skûtsje. ‘Het aantal keer dat ik volledig heb getraind, is daarom op één hand te tellen. Ik heb gelukkig superbemanning. Het zijn echt goede mensen, maar zij moeten aan het werk. En dat is zwaar. Het is niet makkelijk om mensen aan boord te krijgen bij een skûtsje dat bij voorbaat bijna kansloos is.’ Toch zet Zwaga door. Hij probeert plezier te hebben aan boord. ‘Dan wordt het al een heel stuk draaglijker. We proberen het uiterste uit het schip te halen. We gaan ons best doen en we hebben vast veel plezier en dat is de hoofdzaak dit jaar. Verder wachten we af wat er gaat gebeuren. En dan hoop ik dat er wat gaat veranderen.’

Schip is verbonden aan familie

Het schip De Twee Gebroeders is verbonden aan de familie Zwaga; de pake van Jaap zeilde al met dit schip in de SKS. Het skûtsje zelf schrijft hij dan ook niet af, omdat het in het verleden wel heeft gepresteerd. Maar doorgaan op deze manier ziet hij niet zitten. ‘Nog een jaar zo zeilen en dan sta ik alleen aan boord. Dan is er niet één meer die mee gaat. Ik hoop dat de SKS zijn verantwoording hierin pakt.’ Komende winter wordt besloten of de SKS vasthoudt aan deze formule. Blijven ze dat doen, dan heeft Zwaga zijn eigen plan al bedacht. ‘Het is een duur idee, maar dan bouw ik een nieuw schip. Helemaal pas op de formule. Dat moet dit het laatst gebouwde originele skûtsje worden. Lang leve de nostalgie en de tradities’, lacht hij.

 

Reactie SKS

De redactie heeft het SKS bestuur om reactie gevraagd: Het bestuur van de Sintrale Kommisje Skutsjesilen neemt kennis van deze persoonlijke reactie en mening van de schipper van Langweer. Inhoudelijk is deze kwestie uitgebreid besproken in de ledenvergadering van dit voorjaar.

 

Brenda van Olphen