Recensie | Hollands toptalent in nieuwe stripuitgaven

Joure - Toen Eric Heuvel eind jaren tachtig van de vorige eeuw een beroep deed op de schrijverscapaciteiten van collega-tekenaar-scenarist Martin Lodewijk, kon geen van de mannen voorzien dat zowel de strips van beide makers als hun vermaardheid alleen maar zouden toenemen.

Op dat ogenblik was Lodewijk al jarenlang druk bezig aan zijn Agent 327 en “moest Heuvel het nog waarmaken…”, de tekenaar, die op dat moment nog geen beroeps was, maar zijn brood als ambtenaar verdiende. Beider schepping ‘January Jones’, een pilote gebaseerd op de legendarische Amalia Earhart zou haar avonturen beleven in de jaren dertig. Wie onlangs het Brabants Stripspektakel bezocht in Eindhoven heeft kunnen zien dat beide stripmakers te nauwelijks tijd hadden om alle albums te signeren. Lange rijen wachtenden dienden zich immers voortdurend aan. Van beide makers verschenen weer enige prachtige uitgaven waarin hun talent voor 100 procent naar voren komt.

Martin Lodewijk: ‘Agent 327 integraal 3’, 1977-1980’

Uitgeverij L. ISBN 978 90 8886 481 0.

Zoals gebruikelijk in de serie ‘Agent 327 integraal’, die uiteindelijk acht delen zal beslaan, kent de inleiding weer vele interessante feiten uit de tijd waarin de strips gepubliceerd werden. Enerzijds zijn dat de schrijverscapaciteiten van Martin Lodewijk. Zo zette hij met Don Lawrence de legendarische stripserie ‘Storm’ op, die in ‘Eppo’ zijn debuut zou maken. En anderzijds zijn daar de wederwaardigheden van de Hollandse geheimagent en collega van J. Bond 007…

Op prettige wijze kunnen we kennisnemen van de verhalen van geheim agent 327, die steevast ‘Dossier’ genoemd worden. ‘Dossier Zondagskind’, ‘Dossier Zevenslaper’, ‘Dossier Nachtwacht’, enzovoorts. Verhalen, die in de periode 1977-1980 in diverse uitgaven te volgen waren. Inleider Van Eijck weet de toen heersende tijdgeest op te roepen, die de achtergrond vormt van de verhalen van Hendrik IJzerbroot, alias geheimagent 327. De psychedelische kant uit de Bermuda Driehoek, de wondere werken van Erich von Däniken, het personage Harmen Harmsen de journalist die gememoreerd werd als tv-persoonlijkheid Harmen Siezen, Jan Teulings, die destijds het personage van Maigret speelde en indirect de zaak Menten, allen zien we voorbijkomen. Zelfs sportjournalist Barend Barendse, premier Barend Biesheuvel , brandkastkraker Aage M en VPRO- icoon Barend Servet zijn zijdelings van de partij. Een heel item gaat over Olga Lawina, de geheim agente uit Zwitserland, een naam die refereert naar de voormalige jodelzangeres Olga Lowina… Agent 327, hoe Nederlands wil je het hebben...! Een schitterend uitgevoerde integrale!

Jacques Post & Eric Heuvel: ‘De meimoorden’

Uitgeverij Personalia. ISBN 978 94 928 4042 4 (soft cover) en ISBN 978 94 928 4043 1(hard cover).

In 1984 schreef Jacques Post “een jongensboek voor volwassenen”, aldus uitgever L. J. Veen: ‘De meimoorden’. Na overleg met Eric Heuvel, de tekenaar die in zijn klare lijn-stijl de jaren dertig, veertig, en vijftig als geen ander kan verbeelden, werd besloten dat ze samen hiervan een stripboek zouden maken. Een strip, die in vervolgafleveringen geplaatst zou worden in ‘Stripglossy’. Zoals Jacques Post het in dat magazine verwoordde: “Feit is dat er in mijn omgeving in de jaren 1950 geen verjaardag- of familiebijeenkomst voorbijging zonder dat er werd gesproken over het Duitse bombardement van 14 mei 1940 op de oude binnenstad van Rotterdam, waarbij naar schatting negenhonderd mensen het leven lieten en tachtigduizend anderen binnen enkele uren dakloos werden”. De verhalen over Duitse dienstmeisjes, die met kisten munitie zeulden voor hun landgenoten in uniform, en Duitse commando’s die uit rijnaken tevoorschijn kwamen, die al wekenlang op de noord- en zuidoever van de Maas lagen aangemeerd, zouden het kind van voorheen maar wat aanspreken. Ook de gezinsuitstapjes in het weekend naar het troosteloze centrum waar de Laurenskerk het meest opviel in het onwezenlijk verwoeste landschap bleven de auteur bij.

Wat er gebeurt wanneer er in de Rotterdamse binnenstad op laffe wijze een halfdronken taxichauffeur wordt neergestoken en men vervolgens in zijn taxi een tas vol defensiegeheimen vindt, is de aanzet van het verhaal. Als zijn zoon, Maalbeek junior, op jacht gaat naar de moordenaar van zijn vader is dit de aanzet tot nog veel meer geweld. Een prachtige uitgave met beide auteurs op hun best, getoonzet in de meest zwarte tijd van de Tweede Wereldoorlog en de tijd vlak daarna. Een boek dat ook de (jongere) lezers zal aanspreken!

Rob van Bavel (red.): ‘Was getekend… Eric Heuvel’

Uitgeverij L. ISBN 978 90 8886 4308 (hard cover)

Eric Heuvel, die al meer dan dertig jaar aan de weg timmert in zowel binnen- als buitenland krijgt in dit majestueuze boek de aandacht die hij verdient. Let wel, het is niet waar ik in eerste instantie dacht, een bio- of bibliografie, maar een kijkboek. Een platenboek met het mooiste uit dertig jaar tekenen. Het moet voor de maker(s) een hele opgave geweest zijn om “het mooiste” uit het oeuvre van Eric Heuvel uit te zoeken. De tekenaar heeft dermate veel fraai werk vervaardigd, dat er met gemak een tweemaal zo dikke uitgave had kunnen verschijnen. Immers ook de vele series, die op hun beurt ook vaak in het buitenland zijn uitgegeven met andere omslagen tellen mee.

Beginnend in de jaren tachtig met een cover voor een Noord-Zuid-strip, covers van de Blokker-holding, opdrachtprenten van het ministerie van Defensie, theaterleesboekcovers en ex librissen van vele plaatsen, zo komen de diverse omslagen van strips aan de orde, zonder de belettering! We zien vervolgens de January Jones-covers, de omslagen die Eric Heuvel maakte voor de educatieve oorlogsstrips ‘De ontdekking’, ‘De zoektocht’, en ‘Oorlogsverhalen’ en een omslag uit de ‘Bud Broadway-serie’.

Dat tekenaar-scenarist Eric Heuvel bepaald nog niet van ophouden weet, bewijzen voorproefjes van ‘De zeven levens van Cathérine’ en ‘Dodenmars’. Het zal mij niet verbazen wanneer er over enige jaren een tweede deel, ’40 jaar Eric Heuvel’ in de schappen ligt! Een aanrader deze ‘Was getekend...!’