Recensie | Nieuwe speelkaarten met figuren uit de Bommelsaga

Joure - In 2015 verscheen naar Marten Toonder van Dick Matena ‘Tom Poes en de Pas-kaart’. Olivier B.Bommel en zijn trouwe vriend Tom Poes gaan in dit verhaal op zoek naar het land waar het gras altijd groener is.

Om de uitgave van dit boek luister bij te zetten bracht uitgeverij Personalia toen twee verschillende sets speelkaarten uit, de Bommel Speelkaarten en de Tom Poes Speelkaarten. Bij dezelfde uitgever, Personalia, verschenen andermaal speelkaarten vernoemd naar diverse personages uit de Bommelsaga: De Canterclaer Speelkaarten, de Joost Speelkaarten, de Wammes Speelkaarten en de Dorknoper Speelkaarten.

De Canteclaer Speelkaarten

Markies Querulijn Xaverius de Canteclaer van Barneveldt is de aristocratische buurman van heer Bommel. In de Bommelsaga komen we hem ook tegen onder de namen Xavier Querulus. Zijn lijfspreuk is: ‘Parbleu!’ De edelman, die zich immer verheven voelt boven de in zijn ogen “platte” heer Bommel, is één ding machtig waarin heer Bommel minder bedreven is: de poëzie. Zo dichtte hij voor zijn nichtje Héloise het ontroerende poëem, dat terug te vinden is in de bundel ‘Hanezang’:

“Ik zing voor u twee zangen, teer geladen

met liefde en genegenheid en min,

in gekuist gedicht, of in doorbloosde zin

waaruit mijn passie, fijn dooraderd, zich doet raden.”

De Joost Speelkaarten

Joost is niemand minder dan de trouwe bediende van heer Bommel die als domicilie slot Bommelstein kent, het buiten waar Joost na elk avontuur een maaltijd bereidt. Vrijwel altijd stelt hij zich onderdanig op bij zijn broodheer, waarbij hij bewoordingen als “Met uw welnemen”, “Excuseer, heer Olivier”, “Als ik zo vrij mag zijn” en “Een eenvoudige doch voedzame maaltijd”, graag bezigt.

De Wammes Speelkaarten

Wammes Waggel is de joker van het kaartspel , maar in het dagelijkse leven in de Bommelsaga is hij dat eigenlijk ook. Als flierefluiter en ongecompliceerd levensgenieter weet hij uit het leven te halen wat er in zit. Het leven wat voor hem liefst alle dagen “enigjes” moet zijn.

De Dorknoper Speelkaarten

Dorknoper is de ambtenaar eerste klasse der gemeente Rommeldam. Hij is de belichaming van alles wat naar saaiheid riekt omdat hij in regels denkt en naar de regels handelt. Hoewel hij nu vereerd wordt met een “Dorknoper Kaartspel” , is het maar de vraag of hij het ooit zal spelen. Een belastingalmanak of een burgerlijk wetboek zullen hem wel in het hart weten te raken…

De speelkaarten

De officiële speelkaarten (55 kaarten) kennen maar liefst 17 verschillende figuren uit de Bommelsaga. Er zijn dus zes verschillende uitgaven verkrijgbaar, waarbij gedacht moet worden aan een doosje van een bepaald personage en het kaartspel waar op elke kaart aan de achterzijde het personage eveneens voorkomt. Iedereen die graag kaart of liefhebber is van het werk van Marten Toonder zal veel plezier beleven van deze kleurrijke kaartspelen!