Den Haag wil geen Lelylijn

Den Haag - Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) voelt niets voor de aanleg van de Lelylijn tussen Lelystad, Emmeloord, Heerenveen, Drachten en Groningen.

Dat liet ze donderdag weten tijdens een debat in de Tweede Kamer over de toekomst van het openbaar vervoer tot 2040, schrijft de Leeuwarder Courant. Enkele fracties vroegen haar over snellere verbindingen van en naar Noord-Nederland. Volgens de bewindsvrouw zijn de kosten voor de aanleg veel te hoog. ‘In het verleden is er uitvoerig onderzoek naar gedaan.’ Ze noemt het ,,in eerste instantie logischer’’ om te kijken naar vormen van zogenoemd hoogwaardig openbaar vervoer (HOV). Daarbij kan gedacht worden aan snelle buslijnen met weinig tussenstops.

Zuiderzeelijn

Bij het toekomstbeeld voor het openbaar vervoer in Nederland hoeft het niet per se te gaan over de aanleg van extra spoorrails, benadrukte VanVeldhoven. ‘We moeten zoveel mogelijk doen met het budget wat we hebben.’ Ze wees op de onderzoeken die eind vorige eeuw gedaan zijn naar de haalbaarheid van de Zuiderzeelijn. ‘We hebben destijds geconcludeerd dat de meerwaarde relatief beperkt was.’

Vanuit Den Haag ging er 2 miljard euro aan compensatie in de vorm van Zuiderzeelijngelden naar het Noorden. VanVeldhoven wil dat traject niet opnieuw ingaan, ondanks alle lobby’s. De gemeenten en provincies op het tracé willen op Groningen na de spoorverbinding graag. Onlangs werd in Emmeloord een symposium gehouden over de Lelylijn en deze week werd in de gemeenteraad van Noordoostpolder een motie van D66 en CDA aangenomen om de Lelylijn ook op het bordje van de informateurs van Provinciale Staten te leggen.

Witte vlekken

D66, de partij van de staatssecretaris, heeft de discussie rond de Lelylijn opgerakeld. D66’er Rutger Schonis heeft de Lelylijn ook nog niet afgedaan, liet hij gisteren in de Kamer weten. Hij sprak van witte vlekken. ‘Is het niet hoog tijd om Drachten en Emmeloord op het spoor aan te sluiten?’