Recensie | 'Wereldwijven’, vrouwen die de wereld naar hun hand zetten

De wereldgeschiedenis zit vol met geëmancipeerde vrouwen, die zich van niets en niemand iets aantrokken. Sommigen staan in ieders geheugen gegrift, anderen lijken weggezakt te zijn in het moeras van de historie.

Française Pénélope Bagieu maakte een keuze en kwam met een palet van vijftien vrouwenbiografieën, die ze op eigenzinnige en integere wijze gestalte gaf in een uiterst afwisselend stripalbum. Pénélope Bagieu: ‘Wereldwijven’1. Sctratch. ISBN 978 94 92117 70 0. Bagieu (1982) studeerde eerst economie en sociale wetenschappen om vervolgens rigoureus het roer om te gooien en animatie aan de École nationale supérieure des Arts décoratifs te gaan studeren, gevolgd door ST Martins in Londen. Na enige films, waarmee ze prijzen binnenhaalde, dook ze de reclame in om zich vervolgens te gaan toeleggen op het maken van illustraties en stripalbums. Met ‘Cadavre Exquis’, haar eerste graphic novel, maakte ze in 2011 in Frankrijk het beste humoristische album. Voor het maken van ‘California Dreamin’ over het leven van zangeres Cass Elliot voordat ze lid werd van ‘The Mamas en the Papas’ vestigde ze zich zelfs in New York. En of dat nog niet alles is, ontwierp ze ook een eigen lingerielijn. Momenteel werkt ze aan ‘Wereldwijven’ waarvan er in het buitenland al twee delen zijn uitgegeven en waarvan een eerste compilatie hier onlangs is uitgebracht. Uit alle tijden Wie bij stripbiografieën in de allereerste plaats aan de waargebeurde verhalen denkt, zoals die ooit in ‘Robbedoes’( oom Wim vertelt…) en in ‘Kuifje’ verschenen, zoals ondergetekende dat aanvankelijk ook deed (!), heeft het mis. Waren dat vaak serieuze verhalen, die uiterst minutieus een leven dan wel aparte gebeurtenissen verbeeldden, Bagieu kiest voor een lichte invalshoek. Op karikaturale wijze, deels ingekleurd, brengt ze een leven tot leven. Een leven dat de hele historie bestrijkt. Zo is daar ‘Clémentine Delait’ (1865-1939), die als “de vrouw met de baard” in de Eerste Wereldoorlog dé mascotte zou worden van de Franse soldaten. Nzinga zou het in de zeventiende eeuw tot koningin van Ndongo en Matamba brengen en tot op hoge leeftijd haar legers aanvoeren. Margaret Hamilton (1902-1985) was een dermate onaantrekkelijke vrouw dat ze altijd voor “lelijkerd” moest spelen zoals in ‘The Wizard of Oz’. Voor een aflevering in de Amerikaanse Sesam Straat werd ze “heks”. Eenmalig want de Amerikanen vonden haar te griezelig! Opvallend is Bagieus keus voor Josephina van Gorkum (1820-1888), een Roermondse, die zich hevig verzette tegen de verzuiling, onder anderen het gescheiden begraven van protestanten en katholieken. Annette Kellerman (1886-1975) zou de vrouw uit het Victoriaanse badpak verlossen. Joséphine Baker (1906-1975) zou naast danseres en vrouw in het verzet, ook pleegmoeder worden van vele weeskinderen. Toen ze diep in de schulden zat, was het Gracia van Monaco, die haar financieel zou ondersteunen. Andere dames, die we tegenkomen kin de stripbiografieën: Marika Janson bedenkster van de trollen, de ‘Moemins’, Agnodice, de eerste Griekse gynaecologe uit de Oudheid, Giorgina Reid, die 15 jaar lang keihard werkte om een vuurtoren te behoeden van de ondergang, Christine Jorgensen, meisje in een jongenslichaam, en Wu Zetian (624-705) , de eerste en enige vrouw in de geschiedenis van China, die de titel van keizer zou dragen. Een prachtig album voor jong en oud dat aan het eind van iedere biografie een grote kleurrijke plaat kent, die handelt over het beschreven personage. De vertaling, lettering en grafische verzorging van ‘Wereldwijven’ is er één om in te lijsten! Nu maar wachten op deel 2! Koos Schulte