Recensie | De comeback van Nero en andere striphelden

In 1947 werd Nero geboren in de Belgische krant ‘De Nieuwe Gids’. Reden om deze stripheld, die afkomstig was uit de pen van Marc Sleen (1922-2016), te gedenken in een hommagealbum.

Niemand minder dan Kim Duchateau (1968) , auteur van ‘Esther Verkest’ en in 2007 winnaar van de Bronzen Adhemar, de belangrijkste onderscheiding in de wereld van het Vlaamse beeldverhaal, was de gelukkige om deze klus te klaren. Dat heeft hij op geweldige wijze gedaan! Echter ook andere bekenden in de wereld van het stripverhaal zagen nieuwe avonturen uitkomen. Marc Sleen – Kim Duchateau: ‘Nero & Co. De zeven Vloeken’. Uitgeverij Matsuoka. ISBN 978 90 02 26592 1. Toen Marc Sleen 25 jaar geleden solliciteerde bij Sleen om de reeks over te nemen, was het uiteindelijk Dirk Stallaert, die de eer toebedeeld kreeg. In ‘De Zeven Vloeken’ bewijst Duchateau dat de liefde voor Sleen er bepaald niet onder geleden heeft. In dezelfde heldere lijnvoering als waarin hij ook Esther verbeeldt, is het ditmaal de wereld van Nero die zich aan de lezers presenteert. En hoe! Nero, die bij tijd en wijle liever lui dan moe is, ziet met lede ogen dat zijn vrouw op zoek gaat naar een werkster. Die komt er al snel, een vrouwtje “dat liever met bezems werkt dan met stofzuigers!” Nero beschouwt haar dan ook als heks, maar zijn vrouw Bea wuift die gedachte weg. Al snel blijkt hoezeer Nero gelijk heeft, maar dan is het kwaad al geschied: Madame Pheip is voor altijd gehuld in een wolk prikkelende tabaksrook en zijn vrouw verandert in een totempaal… Petoetje en Petatje ontdekken dat de vervloekingen opgeheven kunnen worden door zeven verwensingen uit de monden van slechteriken te registreren. Zo belandt Nero in de onderwereld, waar een knappe blondine hem het leven zuur maakt, die niemand minder is dan de heks… Echter ook Nero heeft een probleem: hij mag niet liegen; zo dit al gebeurt verandert hij van kleur. Duchateau is erin geslaagd een eigen Nero-universum te scheppen vol absurdistische kolder, zoals die alleen in Vlaamse beeldverhalen voorkomt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de avonturen van Urbanus. Een schitterend getekend en uitgebracht album dat nu al vraagt om een vervolg. Of dat er komt is nog even de vraag, maar wel heeft de jonge uitgever ‘Matsuoka’, een imprint van Standaard Uitgeverij, tal van fraaie albums op stapel staan, onder anderen ‘Nero’-bundelingen van Dirk Stallaert: ‘De Stallaert jaren’. Als die even mooi uitgebracht worden als het hier beschreven hard cover album van Duchateaus ‘Nero’ dan is de toekomst voor ‘Matsuoka’ in rose nevelen gehuld! Willy Vandersteen: ‘Suske & Wiske 342. De zwarte zwevers’. Standaard Uitgeverij. ISBN 978 90 02 26373 6. Wanneer Suske en Wiske op de bodem van de oceaan op zoek zijn naar het vierde schip van Columbus is plotseling Wiskes lievelingspop Schanulleke verdwenen. Faya, de onderwaterprinses blijkt hier meer van af te weten. Het gevolg is een onwaarschijnlijk spannend en sprookjesachtig onderwateravontuur , op ‘Blue Planet’-wijze verbeeld, waarbij het nog maar de vraag is of Suske en Wiske ooit weer het daglicht zullen zien…Een erg spannend verhaal waarin ook de koning van Humidus en Yoezina een belangrijke rol spelen. Marc Jailloux & Mathieu Bréda, naar Jacques Martin: ‘Alex 36. De eed van de gladiator’. Casterman. ISBN 978 90 303 7264 6. De nieuwe ‘Alex’ speelt zich af in het nog niet door de vulkaanuitbarsting getroffen Pompeï tegen de achtergrond van de gladiatoren. Wanneer Alex op bezoek is bij zijn nicht Tullia wordt hem op een avond het leven gered door gladiator Acteus. Deze blijkt smoorverliefd te zijn op Veia, wier zus Dipsas het weer op hem voorzien heeft. Een strijd ontbrandt waarbij Alex het als zijn plicht ziet Acteus te steunen. Hoe Alex zich ook inzet voor de gladiator, diens ondergang kan hij niet tegenhouden. Een aardig avontuur dat op onderhoudende wijze begint, maar gaandeweg aan spanning inboet. Het zijn vooral de vele Latijnse termen die de makers opvoeren om het verhaal authentieker te doen lijken, met als gevolg een zekere traagheid. De heldere klare lijn-stijl van Jailloux zal echter de echte Alex-liefhebbers in het hart raken. Alleen het fraaie omslag al zal hen doen watertanden! Piet Wijn & Thom Roep: ‘Douwe Dabbert 13. De heksen van Eergisteren’. Uitgeverij L. ISBN 978 90 8886 320 2. Na meer dan dertig jaar, waar blijft de tijd, is het dertiende album van Douwe Dabbert, de dwerg met zijn magische toverknapzak, heruitgegeven. In 1986 verscheen het als non-Disney-vervolgverhaal in ‘Donald Duck’. Douwe begeeft zich in het duingebied dat in de volksmond ”de duistere duinen”genoemd wordt. Inderdaad is het een sinister gebied dat naast de uitbaters van herberg ‘In den gestoofden duinhaas’ ook de broers Harmen en Adriaan gevangen houdt. Drie heksen, die elk een deel van dit gebied beheren zijn hier verantwoordelijk voor. Zij zeggen dat ze niet “van gisteren” zijn. Er ontstaat een afschuwelijke brand, die voor Douwe en de zijnen het ergste doet vrezen. Toch is de daarop volgende ontmoeting, die Douwe met de heksen heeft voor hen de opmaat naar het einde. Een prachtig ingekleurd sprookjesachtig verhaal, in een tekenstijl die “verraadt” dat Piet Wijn eens het paradepaardje was ten tijde van de hoogtijdagen van de Marten Toonder Studio’s. Eric Heuvel: ‘January Jones 9. Heroïne voor Hanoi’. Uitgeverij L. ISBN 978 90 8886 378 3. Vanaf ‘De laatste keizer’ is Eric Heuvel zowel de tekenaar als de scenarist van ‘January Jones’ in zijn heerlijke klare lijn-stijl. Voor de eerste zeven albums verzorgde Martin Lodewijk de scenario’s nog. En, eerlijk is eerlijk, Heuvel blijkt het zelf ook te kunnen! In dit vervolg op ‘De laatste keizer’ jagen diverse spionnen January en Rik op, Russen, Chinezen, Vietnamezen, wie al niet. Allemaal zijn ze op jacht naar de plannen over een geheime Japanse basis op Mandsoerije waar gewerkt zou worden aan bacteriologische wapens. Ze belanden diep in China waar de communisten van Mao Zedong hen terzijde staan. Vanwege de uitgebroken oorlog tussen China en Japan belanden ze in Frans Indochina. Grote tegenstander daar wordt Nguyen Sinh Cung, die later als Ho Chi Minh naam zal maken. Tegen de achtergrond van Saigon anno 1937 krijgt het uiterst spannende avontuur zijn beslag. Olivier Marin & Jérome Phalippou: ‘Betsy. De vloek van de Atalante’. Silvester. ISBN 978 94 6306 168 1. ‘Betsy. Het zilveren spook’. Silvester. ISBN 978 94 6306 302 9. De serie ‘Betsy’ verschijnt bij de Franstalige Éditions Paquet, waarna de delen in vertaling hun weg naar het buitenland vinden. Het is de uitgeverij die series op de markt brengt waarin auto’s dan wel (historische) vliegtuigen vaak een prominente rol spelen. Zo is daar de serie ‘Hemel in strijd’, die de oorlog verbeeldt in de vroege jaren veertig in Noord-Afrika, eveneens door Silvester uitgegeven, maar zijn er ook series als ‘Mauro Caldi’ en ‘Jacques Gibrat’, die bekend staan om met name de grandioze wijze waarop oude auto’s weergegeven worden. Met ‘Betsy’ heeft Silvester weer een serie binnengehaald, die ingelijst zal worden door de liefhebbers van avonturenstrips waarin auto’s een expliciete rol spelen. Raymond Haller bezit een garage, maar eveneens een dochter die hem terzijde staat als visitekaartje van zijn bedrijf. Beider hobby is het opsporen van historische automodellen, die dan later gereviseerd worden, zoals die van Bugatti, Hispano-Suiza of Dion-Bouton. Soms gebeurt het dat de auto’s terechtkomen in de collectie van verzamelaars. Echter ook minder goedwillende lieden zetten hun zinnen op een bepaalde auto… Betsy en haar nicht Margot belanden keer op keer in een spannend avontuur. In ‘Het zilveren spook’ krijgt Betsy van verzamelaar Fritz Schlumpf de opdracht op zoek te gaan naar een speciale editie van de Rolls Royce Silver Ghost. In de Champagnestreek brengt de zoektocht, waarbij ze zich voordoet als Schlumpfs assistente, haar op een spoor dat leidt naar Troyes… ‘Betsy’: spannende verhalen, die realistisch getekend zijn voor jong en oud en met veel extra’s voor diegenen, die houden van oude auto’s! Koos Schulte