Recensie Guardian, één en al geheimzinnigheid in het Victoriaanse Verenigd Koninkrijk

Van 1837 tot 1901 was koningin Victoria aan het bewind in het Verenigd koninkrijk van Groot-Brittannië en Ierland. Het was een tijd waarin het land de meest toonaangevende natie ter wereld zou worden.

De voorspoed was onder anderen te danken aan de rijkdom aan grondstoffen van de overzeese rijksdelen, de opkomst van de industrie, de zogenaamde industriële revolutie, en een periode van langdurige vrede, de Pax Britannica. Toch zouden sociale ongelijkheid en de dubbele moraal van veel ingezetenen een stempel zetten op de tijd waarin koningin Victoria regeerde. Het was ook de eeuw waarin in 1829 in Londen de Metropolitan Police werd opgericht, waarbij de achteringang gelegen was aan de Great Scotland Yard vlak nabij de regeringsgebouwen. Toen de achteringang in gebruik genomen werd als publieksingang ontstond de naam Scotland Yard. Een “geuzennaam” die tot de dag van vandaag aangehouden is… Illustrator-striptekenaar Robbert Damen (Noordwijkerhout 1971), die als freelancer al werkte voor tijdschriften als ‘Taptoe’ en ‘Donald Duck’ bedacht tegen de achtergrond van het Victoriaanse Groot-Brittannië het geheimzinnige personage ‘Guardian’. Als hulp van de Yard heeft deze in stripblad ‘Eppo’ opererende persoonlijkheid nu haar derde album gekregen: ‘Ophelia’. Een goede reden om de drie tot op heden verschenen albums eens onder de loep te nemen. Robbert Damen: ‘Guardian 1. Sir Godfried. Miss Banning. Doctor Lowe’. Don Lawrence Collection. ISBN 978 90 8886 152 9. In dit eerste album waarin Damen zowel qua verhaal als tekenstijl nog zijn draai moet vinden, staan drie verhalen, die heerlijk pastel zijn ingekleurd. In ‘Sir Godfried’ verdenkt Guardian ene Sir Godfried, een schilder, die de hand zou hebben gehad in een aantal moorden. In de persoon van Guardian krijgt hij te maken met een heks… In ‘Miss Banning’ moet een zakhorloge Guardian de weg leiden naar een moordenaar. Uiteindelijk komt zij tegenover een weerwolf te staan… Een golem, een joodse sagenfiguur, staat centraal in het laatste korte verhaal: ‘Doctor Lowe’. Robbert Damen: ‘Guardian 2. Gillian. Edward’. Don Lawrence Collection. ISBN 978 90 8886 226 7. In ‘Gillian’ biedt Guardian mrs. McGuire aan haar verloren gewaande dochter Gillian te gaan opsporen. Heden en verleden van Guardian doen haar in een onderwater-wereld belanden waar ze Gillian terugvindt. Het probleem is echter dat deze smoorverliefd is op de –ogenschijnlijk banale- Oisean… In het tweede verhaal ‘Edward’ vindt er een explosie plaats in de tombe van een kerk. Wanneer Guardian de juiste toedracht wil uitzoeken ontvangt ze bericht van koningin Victoria. Deze gelast haar het onderzoek te beëindigen. Een wraaklustige geest van koninklijken bloede werpt zich op… Robbert Damen: ‘Guardian 3. Ophelia’. Uitgeverij L. ISBN 978 90 8886 302 8. In de meest recente Guardian vertrekt Ophelia naar Londen om daar als hulp in de huishouding aan de slag te gaan. Daar komt ze niet aan zodat Guardian een onderzoek gaat instellen. Op haar speurtocht belandt ze op Wittelbay Manor. Vervolgens komt ze middels een schilderij in een nieuwe wereld terecht waar een geobsedeerde kasteelheer de scepter zwaait. In deze wereld werkt de toverstaf van Guardian niet… Dit album dat als imprint nu ‘Uitgeverij L’ kent, in plaats van het specifieker klinkende Don Lawrence Collection, kan doorgaan voor het beste Guardian-album tot nu toe. De bladindeling, de plaatsen van handeling, de ongedwongener manier van handelen van de hoofdpersonages, kortom het hele verhaal heeft meer body. Guardian is een solistisch optredende Scotland Yard- vrouw met bovenzinnelijke gaven, die zo uit de Harry Potter-wereld afkomstig zou kunnen zijn dan wel uit die van de gezusters Brontë. Haar uiterlijk is enigszins gothic dankzij de zwarte kledij en haar indringende ogen. Wat dat betreft zou het begrijpelijker zijn als de personen rond haar voorzien zouden worden van een minder indringende prangende oogopslag… Al met al een leuke serie die afwijkt van de gangbare series die in ons land gemaakt worden. Nu al kijk ik uit naar het vierde Guardian-verhaal! 17 Stripmakers: ‘Agent 327. Hulde aan de jubilaris’. Uitgeverij L. ISBN 978 90 888 6365 3. Dit jaar bestaat Agent 327 maar liefst 50 jaar. De uitgever van de vermaarde stripserie besloot zodoende de desbetreffende agent en zijn schepper Martin Lodewijk te trakteren op een bijzonder album. Een album waarin zeventien collega’s uit de stripwereld op eigen wijze een ode brengen aan de meest bescheiden held uit de vaderlandse stripwereld. Zo werken onder anderen Kees de Boer, Mars Gremmen, Fred de Heij, Henk Kuipers, Willem Ritstier en Eric Heuvel een verhaal uit rond de jubilaris. Echter ook de maker van ‘Guardian’: Robbert Damen is van de partij. Als scenarist van het door Michiel Offerman neergezette ‘Tweelingzusters’ laat hij hierin de zus van Olga Lawina figureren. Totdat Agent 327 een ontdekking doet… Gerben Valkema en Danker Jan Oreel zijn voor mij de tekenaars die het dichtst in de buurt komen van de tekenstijl van Martin Lodewijk hoewel dat op voorhand geen vereiste was. Laatstgenoemde kon het niet nalaten zelf ook nog een aardige bijdrage aan dit heerlijke album te leveren! Koos Schulte