Recensie | Klassiek boek van Sinterklaas herdrukt: ‘Paulus de hulpsinterklaas’

Velen zullen zich uit hun jeugd het Sinterklaasboek herinneren dat hun misschien thuis of op school is voorgelezen zoals ‘Klaas’ van W.G. van de Hulst, het ‘Sinterklaasboek’ van Jaap ter Haar en Rien Poortvliet, of ‘Paulus de hulpsinterklaas’.

Van voornoemde titels is ‘Paulus de hulpsinterklaas’ waarschijnlijk de meest herdrukte, vanwege het sprookjesachtige element dat op elke bladzijde aanwezig is en daardoor zowel de jongsten als de oudsten aanspreekt. Uitgeverij De Meulder verzorgde een herdruk van deze klassieker uit 1952 waarbij als extraatje ook latere Sinterklaasverhalen van auteur Jean Dulieu werden toegevoegd. Jean Dulieu: ‘Paulus de hulpsinterklaas’ (hc.) Uitgeverij De Meulder. ISBN 978 90 6447 048 6 (handelseditie) & ISBN 978 90 6447 148 3 (beurseditie). Jan van Oort (1921-2006) werkte tijdens de Tweede Wereldoorlog als violist in het Amsterdamse Concertgebouworkest. Daaraan kwam in de Hongerwinter van 1944 een abrupt einde toen het orkest op non-actief werd gesteld. Thuis ontwierp hij op papier een twaalftal kabouters waarvan hij de beste liet uitzoeken door zijn vrouw. Deze noemde hij ‘Paulus’. Onder de naam Jean Dulieu, de letterlijke vertaling van Jan van Oort, begon hij Paulus-strips te maken, die jarenlang met veel succes in het socialistische dagblad Het Vrije Volk zouden verschijnen. Vlak na de oorlog zou hij zijn baan als violist bij het vermaarde orkest opzeggen en louter als tekenaar doorgaan. In de jaren die volgden zou hij radiohoorspelen, poppenfilms, Paulus-leesboeken, Paulus-feuilletons en andermaal Paulus-strips gaan vervaardigen. In 1962 werd ‘Paulus de hulpsinterklaas’ uitgeroepen tot beste kinderboek. In 1981 werd zijn oeuvre bekroond met de Stripschapprijs. Uitgeverij De Meulder bekwaamt zich erin het werk van Dulieu integraal uit te geven. Verdwaald Op een mistige decemberavond ontmoet Paulus Sinterklaas, die verdwaald is. In de kabouterboom van Paulus komt Sint weer bij na dit avontuur en raken hij en Paulus aan de praat. De laatste vraagt waarom er geen sinterklaasfeest voor de dieren is, waarna Sint hem vertelt dat de boskabouter mooi hulpsinterklaas kan worden om zo de dieren ook hun feest te gunnen. Zwarte Piet brengt Paulus cadeautjes en een Sinterklaaspak. Wanneer het feest echt gaat beginnen, mislukt alles: Paulus’ sinterklazenbaard zakt af, hij zegt de foute dingen en door de zenuwen pakt hij een hark in plaats van de staf. Wanneer de das Gregorius gaat zingen voor hulpsint Paulus, moet deze schaterlachen omdat hij ‘Zie ginds komt de stoomboot’ totaal verhaspelt. De “Sint” valt om en alle dieren herkennen hem… Paulus! Toch hebben de dieren het sinterklaasfeest van hun leven gehad! In de handelseditie van deze ‘Gouden Klassieker’ heeft de uitgever een stripverhaal toegevoegd uit 1953, een verhaal dat eertijds diende om het Sinterklaasboek aan te prijzen. In dit verhaal wil Paulus zijn baard, mijter en mantel weer eens aantrekken, maar de muizen blijken het geheel te hebben aangevreten. Oehoeboeroe en Salomo helpen Paulus, maar… van de wal in de sloot… Paulus kan geen hulpsinterklaas meer worden. Dan verschijnt de echte Sinterklaas en wordt het voor iedereen in het bos toch nog een geweldig feest. De afsluitende grote illustratie toont alle figuren uit de dagelijkse krantenpublicatie in volle glorie. In de jaren die volgden zou Dulieu voor diverse tijdschriften nog vier Sinterklaasbijdragen maken, geïllustreerde vertellingen waarin nu ook heks Eucalypta een rol zou spelen. Deze vier verhalen werden door de uitgever beschikbaar gemaakt in het dossier van de beurseditie. Deze is verkrijgbaar op beurzen of rechtstreeks bij de uitgever. Elk boek is genummerd, heeft een aflopende omslagillustratie en kent een ander dossier. Met ‘Paulus de hulpsinterklaas’ is de serie ‘Gouden Klassiekers’ bijna voltooid. Komend jaar verschijnt op soortgelijke wijze het laatste deel: ‘Paulus en Poetepoet’. Zowel de handels- als de beurseditie kennen een vriendelijke vorm, waarbij de illustraties zo helder gedrukt zijn, dat het lijkt alsof ze net van de tekentafel van Jean Dulieu afkomstig zijn! Koos Schulte