Rondje Knooppunt Joure

Joure

De veranderingen rondom Knooppunt Joure gaan nu snel. Dirk-Jan Lepstra, omgevingsmanager van Knooppunt Joure leidde de verslaggever en fotograaf van de Jouster Courant rond langs de werkzaamheden.

Al spookrijdend over de nieuwe baan van Sneek naar Emmeloord rijden we naar de rand van de oude weg. Nagelnieuw diepzwart asfalt glijdt onder ons door. Deze baan gaat straks als eerste open. De kabels en leidingen worden op dit moment gelegd. ‘De barriere gaat er op een gegeven moment van af. Dan speel je de middelste ruimte vrij en kun je het verkeer op de andere baan zetten.’ Het verkeer tussen Joure en Sneek rijdt nu op de vluchtstrook. De nieuwe aansluiting is naar verwachting binnen één nacht klaar. Het asfalt van de oude weg wordt hergebruikt. De bedoeling is om de weg van te voren nog open te stellen voor fietsers en voetgangers.

Tijdens de werkzaamheden komt een tijdelijke weg over het nieuwe asfalt. Het dubbellaags soab ligt al klaar en wordt afgedekt met doeken. Het verkeer gaat in de nieuwe situatie rechtsaf naar Lemmer, linksaf de fly-over op. De bewoners van Scharsterbrug zijn op dat moment even van de Joure afgesloten. Ook de Hollandiatunnel is onbereikbaar. ‘Dat is niet anders. Het is het laatste stukje’, zegt Lepstra.

De Hollandiastraat is verlegd. Deze weg blijft 60 kilometer per uur en leidt door de nieuwe tunnel. Op het dak van de pompkelders komt het fietspad te liggen. Het motief op de wanden komt terug in de fietstunnel van Haskerhorne naar Joure. ‘Het moet riet voorstellen, maar ik vind het meer lijken op bamboe. Het is wel een stuk mooier dan die betonnen bak die de tunnel eerst was.’

We rijden naar de fly-over. Via een stalen trap klimmen we naar boven. Hier wordt net beton gestort aan de randen. Een vijftiental mannen staan te werken op de fly-over. In fases krijgt het bouwwerk steeds meer vorm. De weg is gemaakt om 130 kilometer per uur te kunnen rijden. Goed te zien en te voelen is de kanting in de weg. Dat is nodig om grip op de weg te houden. ‘Een weg is nooit vlak, omdat je anders gaat glijden’, legt Lepstra uit. Vanaf de fly-over kun je de Scharsterrijnbrug goed zien liggen. Een smet op het project volgens de omgevingsmanager. Hij had deze graag bij het project betrokken. ‘Het is allemaal een politiek spel geweest. De ene partij wilde de ander een hak zetten en zo kwam er een streep door de plannen om er een aquaduct van te maken. Echt zonde.’

Op de A6 en A7, vanaf de richting Lemmer tot aan het Haskerveldwegviaduct, zijn komende tijd twee rijstroken in beide richtingen beschikbaar, op één rijbaan. De afwerking van de fly-overs en het aanbrengen onder- en tussenlagen van de wegen staan op het programma voor de komende maand. Ook wordt de markering aangebracht en de bebording geplaatst.

Joure kent deze dagen hoge bergen. Foto’s van de grote hopen zand circuleren op het internet. Achter die zandbulten wordt hard gewerkt. Zo komt er bij het viaduct van Haskerhorne een fietstunnel. Het beton en staal vormen samen de nieuwe doorgang. Het ontwerp van deze tunnel is gelijk aan die van bij Scharsterbrug. Bovenaan de bult, nabij de tunnel, ligt de rotonde. Het verkeer kan via deze weg verder over de snelweg, binnendoor naar Oudehaske of rijdt Joure in. Daarmee komt naar verwachting een einde aan het vele sluipverkeer.

‘Met de grote rotonde is nooit wat mis geweest’, zegt Lepstra. ‘Maar als je sommige mensen ziet pannenkoekenbakken op de rotonde, dan schrik je wel. Een collega zag laatst een motorrijder op het verdrijvingsvlak parkeren, zijn boterham en een kaart uit de koffer halen. Hoe bedenk je het?’

Problemen tijdens het project zijn er weinig geweest volgens Lepstra. ‘We hebben geen rechtzaken of claims gehad. We hebben dan ook veel tijd in de voorbereiding gestoken en de mensen voorbereid op wat komen ging. Ik denk dat dat het verschil maakte.’ Sloop van de Haskerveldweg wordt nog wel een dingetje volgens hem: ‘Dat is een minne tijd qua weer. En de Langweerder Wielen moeten nog verder worden uitgediept.’

Tien jaar geleden begon het als een project op papier. In een paar maanden tijd is het Knoopunt Joure tastbaar geworden. In maart 2018 moet alles klaar zijn.

Brenda van Olphen


Auteur

Redacteur