Recensie | Nieuwe stripuitgaven

Ook deze zomer verschenen er weer diverse stripuitgaven voor jong en oud: oude bekenden, maar eveneens nieuwverschijningen, die alleszins het lezen waard zijn.

Willy Vandersteen: ‘Suske en Wiske. Mami Wata’. Deel 340. Standaard Uitgeverij. ISBN 978 90 02 26216 6. Tijdens een inbraak in het huis van tante Sidonia is het met name de kamer van Suske die het heeft moeten ontgelden. Echter ook buurtgenoten blijken dieven op bezoek te hebben gehad. Weldra blijkt dat een als luipaardman vermomde dief de buurt onveilig maakt, die op zoek is naar een drietal beeldjes ooit meegenomen door archeologen uit het heiligdom van Mami Wata. Suske en Wiske belanden in een waar wespennest waarbij Suske levensgevaarlijk gewond raakt. Dan openbaart zich de geest van Mami Wata… Een spannend verhaal van onze Belgische stripvrienden, dat lichtelijk overschaduwd is door een teveel aan negatieve publiciteit over één illustratie waarin een zwarte met nogal dikke lippen zijn entree maakt… De overige Afrikanen zijn minder geproportioneerd en daar rept niemand over! Wiske glimlacht ons op het slotplaatje toe alsof ze zeggen wil: wees maar overtuigd van onze goede bedoelingen..! Willem Ritstier en Roelof Wijtsma: ‘Roel Dijkstra. Thuisfront’. Deel 1. Uitgeverij L. ISBN 978 90 8886 340 0. Wie denkt dat de oude Roel Dijkstra-strips uit de jaren 1977-1995 uit ‘Eppo’ herdrukt worden, heeft het mis. Het hedendaagse stripblad ‘Eppo’ heeft de voetballegende weer nieuw leven ingeblazen. Iconen verouderen immers nooit! Niet meer Jan Steeman maar Roelof Wijtsma verbeeldt de verhalen op een scenario van Ritstier als vanouds. Roel Dijkstra keert terug op het oude nest bij zijn ploeggenoten van FC Leidrecht. Waarom hij gebroken heeft met Rapiditas wordt in de annalen niet vermeld. Het is echter niet één en al voetbal wat de klok slaat in deze nieuwe “Roel Dijkstra”. Zijn oom Peer is namelijk spoorslags verdwenen, reden voor Roel om poolshoogte te nemen. Hij krijgt te maken met een Oost-Europese bende, maar mag echter ook zijn nieuwe “oude” club niet verwaarlozen… Een leuke herstart van een serie, die zowel bij jong als oud zal aanslaan! Mestrik: ‘Verschanst in de tijd’. Uitgeverij Personalia. ISBN 978 90 79287 69 7. Mestrik, alias illustrator-striptekenaar en leraar MBO Noorderpoort Meinte Strikwerda (Stavoren 1964), doorliep kunstacademie Minerva en de lerarenopleiding. Het was niemand minder dan Jan Kruis, die zijn docent was op het onderdeel illustreren. Om de vergeten veldslag bij Noordhorn uit 1581 ten tijde van de Tachtigjarige Oorlog inzichtelijk te maken voor jongeren (en geïnteresseerde ouderen) maakte hij de historische strip ‘Verschanst in de tijd’. Doordat de legers van Oranje het onderspit dolven met honderden verliezen raakte de gebeurtenis min of meer in de vergetelheid. Strikwerda vond echter genoeg aanknopingspunten om hiervan een spannende, realistisch getekende strip te maken. Niet in de laatste plaats door het verhaal zich te laten afspelen in zowel heden als verleden. Voor het personage van Marieke liet hij zijn elfjarige dochter Fenne Marije model staan. Het licht magisch realistische verhaal kent een warme inkleuring zonder de veelal traditionele kadering. Veel oorspronkelijk Nederlandse historische stripverhalen uit dit tijdsbestek zijn er niet voorhanden. Dat deze aardige uitgave daarin mag voorzien! Romain Hugault: ’De laatste vlucht’. Silvester ISBN 978 94 6306 252 7. In 2008 verscheen ‘De laatste vlucht’ als hard cover uitgave. Nu, vele boeken van auteur Romain Hugault later, besloot uitgeverij Silvester het boek te gaan herdrukken in soft cover. Het is een bundel van vier korte verhalen waarin een Japanse, een Amerikaanse, een Duitse, en een Russische gevechtspiloot de strijd aangaat in de lucht, veelal met een desastreuze afloop. Enige pagina’s schetsen sluiten het boek af. Een boek in de traditie van de serie ‘De Nachtuil’ van dezelfde tekenaar, onlangs gerecenseerd voor deze krant. Liefhebbers van de luchtvaart zullen andermaal geen genoeg krijgen van alle hemelse avonturen, fraai weergegeven in pastel! Thom Roep & Piet Wijn: ‘De laatste plager. Douwe Dabbert’. Deel 12. Don Lawrence Collection. ISBN 978 90 8886 314 1. ‘De laatste plager’, oorspronkelijk in boekvorm verschenen in 1985 nadat het voordien in afleveringen gepubliceerd was in ‘Donald Duck’, is één van de klassieke sprookjesachtige avonturenstrips van Douwe Dabbert, de dwerg met zijn toverknapzak. In dit album is het andermaal het tovenaarszoontje Pief dat zo’n fout maakte dat gevolgen niet konden uitblijven. Tijdens het verstoppertje spelen in vaders rariteitenkabinet had zijn neefje Domoli ( zo dom als olie…)een kistje geopend waardoor de plagers ontsnapten. Die plagers brengen de hele regio nu in verlegenheid met hun gepest. Douwe zou Douwe niet zijn als hij niet met een gepaste oplossing zou komen voor de terugkeer van de grote tovenaar! Het prachtige kerstavontuur van tien afleveringen waarin Douwe de Kerstman behulpzaam is, sluit deze fraaie heruitgave af. Jong en oud zal er nog steeds plezier aan beleven! Peyo: ‘Steven Sterk’. De integrale. Deel 1. (HC.) Uitgeverij Le Lombard. ISBN 978 90 5581 952 2. Nadat eerder ‘Johan en Pirrewiet’ al in fraaie bundelingen, “integrales”, werd uitgegeven, is het nu de beurt aan ‘Steven Sterk’, een minstens even leuke creatie van Peyo, de geestelijke vader van de Smurfen. In 1960 stapte Peyo naar de redactie van stripweekblad ‘Robbedoes’ met bij zich de opzet van een nieuwe stripserie. Het was zijn vriend en collega Franquin ( ‘Guust Flater’) die voordien al laaiend enthousiast was over het nieuwe strippersonage. In navolging van de uit de Verenigde Staten opkomende superhelden, Superman, Batman, etc. had Peyo namelijk een supersterk jongetje opgevoerd, dat soms zijn krachten kwijt was als het verkouden was: Steven Sterk. De redactie was eveneens meteen enthousiast. Omdat Peyo het (te) druk had met zijn Smurfen liet hij het werk voor een groot deel over aan zijn studiomedewerkers. Collega’s die er desondanks een weergaloos succes van wisten te maken. Naast een uitgebreid dossier kent deze bundel de eerste drie avonturen uit de jaren 1960-1967. In ‘De rode taxi’s’ wil de succesvolle taxi-eigenaar uit het dorpje Blijdenburg nog meer macht bezitten… In het tweede avontuur ‘Mevrouw Adolphine’ construeert een knutselaar een robot, die sprekend lijkt op de bejaarde dame Adolphine. Door een constructiefout wordt de robot de leidster van een gangsterbende. De gevolgen zijn dan ook niet van de lucht! Eén van de beste Peyo-verhalen ooit! Het laatste avontuur in deze bundel, het oorspronkelijke boek 3 ‘De twaalf werken van Steven Sterk’ is andermaal een klassieker in dubbele betekenis van het woord. Het is een schitterend verhaal, maar tevens een verhaal dat teruggrijpt naar de oud-Griekse mythes rond Herakles. Olie, welke aangetroffen is op een woestijnperceel zorgt voor veel deining. Steven en zijn vriend, de taxichauffeur Pijpers, trekken erop uit. Toch is één persoon hen telkens voor! De serie ‘Steven Sterk’ zal in zijn geheel uit vijf delen gaan bestaan. Een serie die ik iedereen kan aanbevelen! Pinard & Dauger: ‘Hemel in strijd’ 1-2. ‘1, ‘Rode Duivels’. 2, ‘Kokardes onder vuur’. (HC.) Silvester, respectievelijk ISBN 978 94 6306 246 6 & ISBN 978 94 6306 247 3. De eerste twee delen van een serie luchtvaartavonturen, die uiteindelijk vier delen zal beslaan. In beide boeken gaan Franse piloten in 1940 in de zogenoemde Blitzkrieg de strijd aan met de Duitse Luftwaffe met de gevreesde Messerschmitt 109 als speerpunt. In alles overklast de laatste de Franse, in aantal en qua kwaliteit van de vliegmachines. De Fransen delven dan ook met hun Curtiss H75 vliegtuigen het onderspit waarop het land uiteindelijk verdeeld is in bezet gebied (het Vichy-regime) en vrij Frankrijk. Geprobeerd wordt vliegtuigen en piloten terug te trekken naar het zuiden en naar Noord-Afrika. Luitenant Etienne de Tournemire ontbreekt het niet aan durf, maar geraakt wel diep in de problemen. Beide eerste delen zien er zeer aantrekkelijk uit, fenomenaal qua tekenwerk en inkleuring. Zowel de strijd in de lucht als op de grond wordt zeer precies weergegeven. Overzichtsplaten ondersteunen de tekst daarbij voortreffelijk. In de twee afsluitende delen van deze serie wachten Noord-Afrika en Syrië. We komen hier zeker op terug! Zo heeft uitgeverij Silvester met de tekenaars Romain Hugault (‘De Nachtuil’ en ‘De laatste vlucht’) en Olivier Dauger (‘Hemel in strijd’) de touwtjes op luchtvaartgebied maar wat stevig in handen! Koos Schulte