Recensie | Prins Valiant, Ridder zonder vrees of blaam

Toen Silvio van der Loo besloten had om naast het beheren van diverse stripwinkels een eigen uitgeverij op te zetten, stond het voor hem vast dat het fonds divers moest zijn, de uitgaven uitstraling moesten hebben, én dat er in elk geval een echte klassieker in top kwaliteit door hem uitgebracht zou worden.

Aan alle voorwaarden zou hij voldoen, zodat het dan ook niet verwonderlijk mag heten dat zijn boeken geliefd en gerespecteerd zouden worden. En: de klassieker zou ook niet op zich laten wachten. Na tal van onderhandelingen met het Amerikaanse King Features verscheen in 2008 het eerste deel van de gelimiteerde serie waarop ingetekend diende te worden ‘Prins Valiant’: 1937-1938. Twee jaar later zou ‘Prins Valiant 1937’, het eerste deel van de reguliere serie het licht zien. Momenteel is ‘Prins Valiant 1963’ verkrijgbaar in die serie en zo het zich laat aanzien gaat de uitgever alle verhalen tot en met het laatste waaraan de auteur tekende uit 1971 in boekvorm uitbrengen. Op 16 mei van dat jaar maakte hij de laatste Prins Valiant-pagina, hoewel de strip door anderen vervolgens wel zou worden voortgezet! Als scenarist en raadgever bleef hij overigens nauw betrokken bij zijn schepping! De verhalen welke zich afspelen ten tijde van Koning Arthur bevatten onderaan het nummer van de plaat alsmede de dag waarop deze in een Sunday Paper hun plaats vonden. Zo begint de onlangs verschenen band 27, ‘Prins Valiant 1963’ met plaat 1352 (tevens de bladzijnummering) van 6 januari 1963 om te eindigen met plaat 1403 van 29 december van dat jaar. Wie weet interessant om eens stil te staan bij één van de beste stripmakers aller tijden en voorbeeld voor velen: Harold Foster. Harold Foster Harold Foster werd op 16 augustus 1892 in het Canadese Halifax geboren. Na zijn achttiende was hij korte tijd bij zijn vader werkzaam om uiteindelijk toch nog de Kunstacademie van Chicago te gaan doorlopen. Aanvankelijk verdiende hij als illustrator van damesondergoed voor een postorderbedrijf de kost. Gedurende de crisisjaren ging de inmiddels tot Amerikaan genaturaliseerde Foster bij een graveur werken, waar zijn werk zodanig opviel dat hem gevraagd werd de ‘Tarzan’-strip te gaan opzetten. Salarisproblemen noopten hem hiermee te stoppen, maar toen King Features hem vroeg naar een avonturenstrip had hij hier wel oren naar. Een strip over de Kruistochten zag hij aanvankelijk wel zitten, maar wilden er meer avonturen ontstaan dan was dat gegeven te beperkt. Op zijn zoektocht belandde hij vervolgens bij de legende rond Koning Arthur (412-500) en de mogelijkheden die verhalen een eigen wending te geven leken hem onbeperkt. Op aandringen van het syndicaat moest er één ridder centraal komen te staan, waarop Foster de naam ‘Prins Valiant’ bedacht. Valiant en zijn tijd Harold Foster probeerde van het begin af aan zijn verhaal zo historisch levensecht mogelijk te houden, hoewel hij wel een periode van 300 jaar (!) aan zou houden. Met zijn vrouw Aleta zou hij de wereld verkennen en her en der avonturen beleven. Arthur was vermoedelijk een Britse dan wel Romeinse legeraanvoerder, die in de legende zou uitgroeien tot een koning. Omdat Prins Valiant gesitueerd werd in meerdere eeuwen is de wereld van hem een sprookjesachtige. Ridders die in harnassen de strijd aangaan met Romeinse soldaten en Noormannen. Zijn grote burcht Camelot kent de architectuur van de late Middeleeuwen. Valiants wereld is dus eigenlijk tevens een mythologische wereld waarin hij en zijn zingende zwaard onder anderen Hunnen, Indianen, Vikingen, Grieken, Arabieren en Vandalen te lijf gaat. De lezers zouden grote sympathie opbrengen voor de koene koning, zijn vrouw, Aleta van de Neveleilanden, zoon, prins Tarn, een meisjestweeling, en vervolgens nog een zoon. De totstandkoming van een pagina Aan elke aflevering van Prins Valiant werkte hij ongeveer 53 uur! Foster werkte tien weken vooruit om speling te hebben. Stel je voor dat er iets tussen zou komen! Zo werkte hij vijf dagen achter elkaar, waarbij hij het weekend reserveerde voor het opzetten van het verhaal en het beantwoorden van de post. Evenals bij de oorspronkelijk “Hollandse strips” zoals ‘Eric de Noorman’, ‘ Bulletje en Boonestaak’ en ‘Kapitein Rob’, gebruikte Foster geen balloons, maar tekstblokken. Voor het tekenen gebruikte Foster altijd pen en Oost-Indische inkt. In de laatste jaren van zijn leven stonden enige assistenten hem terzijde voor zowel het verhaal als de inkleuring. Op 10 februari 1980 liet Foster Prins Valiant, zijn levenswerk, voor wat het was. Op 25 juli 1982 overleed hij in Spring Hills, Florida, op 89-jarige leeftijd. Harold Foster: ‘Prins Valiant, jaargang 1963’, deel 27. Uitgeverij Silvester. ISBN 978 94 6306 251 0. In de jaargang 1963 van Prins Valiant, oorspronkelijk verschenen in de zogenaamde Sunday-pages, de zondagsbijlage van de Amerikaanse kranten vol stripverhalen, werd wekelijks één pagina gepubliceerd. Los van het grote formaat waarop de strip werd gedrukt, waren het de warme pastelkleuren, die elke pagina zo aantrekkelijk maakten. In ons land verscheen in 1977-1978 ‘De Stripkoerier’, een krant die vooral de oude Amerikaanse strip herdrukte, zoals deze daar oorspronkelijk verschenen was. De ‘Prins Valiant’- strip was hierin qua uitvoering vrijwel identiek aan het Amerikaanse “voorbeeld”. In ons land zagen tot de heruitgave van Silvester vrijwel altijd inferieure uitgaven van Prins Valiant het licht zoals die van kruideniersbedrijf VIVO in de jaren zestig en de SEMIC PRESS-uitgaven uit de jaren 1975-1993. Een hard kleurgebruik dan wel onregelmatige lettering waren daarin aan de orde van de dag! Uitgeverij Silvester hanteert de “Amerikaanse” kleuren in warm pastel, gedrukt op glad crème papier, die de lijntekeningen zo perfect doen uitkomen. De lettering, gelijkend op die van Amerikaanse diploma’s, is helder en precies zoals Foster het eens verwoordde: “De letters moeten een grijze indruk maken wanneer de tekst met samengeknepen ogen wordt bekeken. Als een gedeelte er zwart uitspringt is het fout!” Het is Arn, Valiants en Aleta’s oudste zoon, die avontuur op avontuur beleeft in 1963. Eerst wordt hij gegijzeld door de geslepen Ethwald, waarop Prins Valiant een list beraamt om hem weer vrij te krijgen. Later valt hij nogmaals in handen van kwaadwilligen, de Saksen, maar nu is het Arn zelf die op listige wijze weet te ontkomen. Hij kan Koning Arthur zelfs relevante informatie verschaffen, waarna Aleta haar zoon uiteindelijk maar wat graag weer in haar armen neemt… De Silvester-uitgaven van ‘Prins Valiant’ zijn zo prachtig vormgegeven, dat liefhebbers er goed aan doen de serie aan te schaffen nu het nog kan. Of er na voltooiing van de reeks nog eens een uitgever aan een zo prestigieus project rond Prins Valiant zal beginnen, is immers maar zeer de vraag! Een serie om zeker in deze uitvoering te koesteren nu het nog kan! Koos Schulte