Wyldehornehoarnebrug moet blijven

Joure

De inwoners van de Jouster wijk Wyldehoarne voeren actie voor het behoud van hun ‘iconische’ brug met de karakteristieke stijlelementen.

Gemeente De Fryske Marren is van plan de gezichtsbepalende brug, die de wijken Skipsleat en Wyldehoarne met elkaar verbindt, te slopen en deze te vervangen voor een exemplaar van composiet, waarvan de onderhoudskosten aanmerkelijk lager zouden zijn.

‘De huidige brug compleet renoveren moet 240.000 euro kosten’, vertelt Hieke Postma. Zij overhandigde vorige week voor de Raadscommissievergadering een grote stapel handtekeningen van medestrijders voor de brug aan voorzitter Henk Alderse Baas. ‘Daarmee geven wij aan dat de brug een belangrijke plaats inneemt binnen onze wijk’.

‘De brug is nu ongeveer 10 jaar oud en er was steeds onvoldoende budget voor gedegen onderhoud volgens de gemeente’, vervolgt Martijn van der Veen namens de wijkvereniging Wyldehoarne. ‘Er zijn bovendien nooit specifieke jaarlijkse reserveringen voor het structurele en het incidentele onderhoud van deze brug gedaan. Er is amper regulier onderhoud gepleegd. Het noodzakelijke grootonderhoud is in al die jaren helemaal niet verricht. De te hoge onderhoudskosten zouden veroorzaakt worden door de kwaliteit van de brug in aanleg, maar de aannemer die de brug heeft gebouwd, is failliet gegaan en kan er daarom niet meer op worden aangesproken. Daar kunnen wij als inwoners van de wijk niets mee natuurlijk. Het is een feit dat de woningen in onze wijk zijn gebouwd volgens de eisen van de gemeente. En de brug hoort bij onze wijk’.

Een nieuwe brug kost 440.000 euro. ’Wanneer deze nieuwe brug zelf van onderhoudsarm composiet zal worden gemaakt, is dat wat ons betreft prima’, vindt Postma. ‘Maar de inwoners van onze wijk willen graag dat de opvallende stijlelementen van de huidige brug niet verloren gaan. Het aanzicht moet precies hetzelfde blijven’.

Gea de Jong-Oud

De gemeente geeft als reactie dat de brug te snel in een slechte staat verkeerde. Klein onderhoud bleek bij nadere inspectie niet het gewenste resultaat op te leveren. ‘Er bleek structureel veel meer aan de hand (constructie, materiaal, conservering) zodat de brug met regulier onderhoud niet te onderhouden is. Dat was niet genoeg geweest. Omdat er een structurele oplossing moet komen, is inderdaad minimaal onderhoud gepleegd. De veiligheid blijft daarbij altijd belangrijk. Ook is het zo dat een grote renovatie niet eenmalig is: na 8-10 jaar zou dat weer moeten met deze huidige constructie en materialen. Bij de keuze van vorm en materialen voor een vervangende, duurzame brug, wil het college de inwoners en gebruikers betrekken, zodat zij dit samen met de ontwerper kunnen bespreken'.

Auteur

admin