Recensie | Leve de branding

In 1963 verscheen de film ‘Alleman’ van producer Bert Haanstra (1916-1997). De lange documentaire in zwart-wit zou de best bezochte worden binnen dit genre in ons land ooit!

Het was Simon Carmiggelt die het scenario had geschreven en eveneens voice-over was. Voor de buitenlandse vertaling werd Peter Ustinov aangetrokken. Haanstra probeerde in deze film alle facetten van de Nederlandse samenleving weer te geven zoals de bewoners in hun dagelijkse bestaan en de verschillende levenswijzen. Velen zullen zich vooral de vrijetijdsbesteding van de Nederlanders herinneren: hoe er op warme dagen massaal naar de stranden getrokken wordt, hoe er aan de kust gegeten, gezwommen en gespeeld wordt. De scènes, die weergeven op welke wijze men zich omkleedde aan het strand, om vervolgens het zilte nat te bezoeken, zullen velen die de film destijds gezien hebben zich zeker nog herinneren. Ik moest dan ook met name terugdenken aan díe beelden, toen ik het stripboek ‘Leve de branding!’ aan het lezen was van de Franse striptekenaar-illustrator David Prudhomme en scenarist Pascal Rabaté. Een boek dat op “Haanstra-wijze” een dag naar, op, en vanaf het strand weergeeft. Hét ideale boek om in vakantietijd te lezen, omdat iedereen de gebeurtenissen al eens meegemaakt zou kúnnen hebben… D.Prudhomme & P.Rabaté: ‘Leve de branding’. Scratch ISBN 978 94 92117 58 8. ‘Leve de branding!’is het verslag van één dag strandleven. Beide makers zullen ongetwijfeld vaak aan een strand vertoefd hebben om daar notities dan wel schetsen te maken, die later van pas zouden kunnen komen in het boek. Het resultaat is dan ook een plotloos boek. De gebeurtenissen spelen zich af in het fictieve kustplaatsje Poloyas, waarbij de ene verhaallijn probleemloos overgaat in de andere. Een voorbeeld: een gezin is onderweg naar de kust, er wordt getankt en de kinderen zingen enthousiast: “Ik heb een potje met vet…” De auto stopt bij een treinovergang en de passagiers in de trein zien dat de auto voor de spoorbomen staat. We proeven de sfeer in de wagon. Wanneer er vervolgens een gele sportauto passeert, zijn de inzittenden daarvan even de hoofdpersonen als ze in de file belanden. Bezoekers op een camping zien de file traag voorbijkomen, geven hier commentaar op en zijn op dat moment de hoofdpersonen… Zo zien we punkers, vissers, elkaar insmerende mensen, een baby die met een schelp speelt die als telefoon fungeert(!), hondenbezitters, volwassenen die zandkastelen bouwen, werklieden op het strand, jeu de boulers, onderwaterzwemmers en naturisten, mensen die dreigen te verbranden of al verbrand zijn, mensen die maar wat trots zijn op hun nieuwe tatoeages, enz. Het boek is een dag “Alleman”, een dag met stress in de auto en zonder stress aan het strand, een dag waarop de mensen zichzelf trakteren op iets lekkers, maar wanhopig worden als ze hun autosleutels in het zand zijn kwijtgeraakt. Een waar eerbetoon aan alle strandgasten en hun gedragingen! Grafisch ontwerpster Sanne van den Berg en vertaler Mat Schifferstein hebben van het boek een juweel gemaakt! Koos Schulte