Recensie | Het mooiste meisje van de klas: ‘Iedereen op Claudia’

SNEEK

 Onlangs verscheen het luxe hard cover stripalbum ‘Iedereen op Claudia’ van Sam Peeters, een album dat me inhoudelijk meteen deed denken aan het tv-programma: ‘Het mooiste meisje van de klas’…

Iedereen kent ze immers wel het vrij overkomende meisje waarvoor alle jongens meteen een zwak hebben en dat meisjes maar wat graag als vriendin willen hebben. Totaal andere albums zijn; ‘Luther’, ‘Terug naar Studio Arnhem’, en Douwe Dabbert 11, ‘Het flodderwerk van Pief’. Sam Peeters: ‘Iedereen op Claudia’. Scratch Books. ISBN 978 94 92117 601. Sam Peeters (1976) is docent illustreren aan de Academie Minerva in Groningen en docent Comic Design aan de Artez Hogeschool voor de kunsten in Zwolle. Eerdere boeken van zijn hand maakte hij vooral met stripcollectief Lamelos. Claudia zit op het voortgezet onderwijs en wordt door iedereen aanbeden, ze is sexy, lief, grappig, en onbereikbaar. Met name jongens dagdromen van haar, maar zien geen kans nader tot haar te komen. Het naamloze hoofdfiguur, die we volgen van aankomend pubertje tot adolescent, is hier de ridder van de droeve figuur, de uitslover die telkens weer toehapt zonder dat hij Claudia ook maar een centimeter weet te benaderen. Hij verdoet zijn kansen om Claudia in te palmen of ziet haar net weer in de armen van “een rivaal”. We zien in deze graphic novel hoe verliefdheid kan ontaarden tot een obsessie, hoewel het hoofdpersonage ons dierbaar blijft ondanks haar levenswandel. Wie dit kloeke boek leest, kan zich voorstellen dat de maker cum laude afstudeerde aan de Brusselse Academie Sint-Lukas. Het verhaal is dermate transparant dat Peeters ervan afgezien heeft teksten op te voeren. Het verhaal “leest” dan ook als een hedendaagse “stomme film”. Het gebruik van veel kleuren en de lijnvoering doen denken aan het werk van Herr Seele en Kamagurka,  ons aller Windig en de Jong, de makers van ‘Heinz’,  en  zelfs aan dat van de Groningse Barbara Stok. Een prachtig verhaal dat alles in zich heeft om ook in het buitenland succesvol te worden! Studio Arnhem: ‘Terug naar Studio Arnhem’. Uitgeverij Personalia. ISBN 978 90 792 8785 7. Exact op 1 januari 1981 werd, hoe kan het anders, in Arnhem, ‘Studio Arnhem’ opgericht. De studioleden René Meulenbroek,  Aloys Oosterwijk, Hanco Kolk, Gerard Leever, Evert Geradts, en Ben Jansen wisten elkaar naar grote hoogte op te stuwen en hier zou de basis gelegd worden tot tal van aansprekende strips: ‘Gilles de Geus’, ‘Cor Morelli’, ‘Otoknopie’, enz. Tal van destijds verschijnende (strip) bladen waaronder  ‘Eppo’, ‘Taptoe’, ‘Talent’ en ‘Robbedoes’ zouden werk van hen publiceren, hoewel ook de regionale pers en de Staatsdrukkerij tot hun klantenkring behoorden. Na een aantal jaren zou ieder zijns weegs gaan en overwegend succes kennen. Nu, bijna veertig jaar na dato, zijn de makers van voorheen bijeen gekomen om niet eerder gepubliceerd werk, dan wel onbekend gebleven materiaal te bundelen. Het resultaat is een fraai, divers album dat eens te meer aantoont hoe talentvol deze jonge garde uit de jaren tachtig wel was. De aardige inleiding getuigt daar van! Het boek is opgedragen aan het veel te vroeg overleden talent Ben Jansen (1955-1994) die als letteraar bij Oberon, illustrator van ‘Hitkrant’ en ‘Oor’, en als striptekenaar in ‘Tante Leny presenteert’ en ‘Wordt Vervolgd’ erg succesvol was. Zijn parodie op Suske en Wiske, ‘De glunderende gluurder’ zou destijds voor veel ophef zorgen…  Een prachtig stuk stripgeschiedenis in beeld! S.Shwartzrock & J.Koelsch: ‘Luther, de graphic novel’. Uitgeverij Brevier. ISBN 9 789492 433008. Op 31 oktober van dit jaar is het 500 jaar geleden dat Maarten Luther zijn 95 stellingen vastspijkerde op de deur van de slotkerk van Wittenberg. Daarmee zou de reformatie intreden, het protestantisme. De Kamper uitgeverij Brevier, voorwaar geen stripuitgever, kwam op het idee een stripalbum uit te geven, een graphic novel, over deze beroemde kerkhervormer. De oorspronkelijk Amerikaanse uitgave werd ter hand genomen en het resultaat is een zeer leesbare, prima uitgegeven “comic” geworden. Vanzelfsprekend wordt Luther neergezet als dé persoon die zich keerde tegen de verkoop van aflaten, het celibaat, kloostergeloften, het misbruik van de biecht, Mariaverering , enzovoorts. Zijn strijd tegen de uitwassen van de katholieke kerk destijds, welke hem uiteindelijk zou doen belanden op kasteel de Wartburg waar hij door vrienden werd opgevangen en zijn huwelijk met Katharina von Bora worden op onderhoudende wijze weergegeven. Zijn leven in het door monniken verlaten ‘Zwarte klooster’, waar zijn zes kinderen zouden opgroeien, de befaamde Rijksdag te Augsburg, en de teloorgang van de keizer van het Heilige Roomse Rijk Karel V waarna de Moderne Tijd zou beginnen, zijn zeer begrijpelijk beschreven . IJzersterk tekenwerk, prettige dialogen en een prima lettering! Thom Roep & Piet Wijn: ‘Douwe Dabbert 11. Het flodderwerk van Pief’.  Don Lawrence Collection. ISBN 978 90 8886 305 9. In 1984 kort na publicatie van ‘Het flodderwerk van Pief’ in ‘Donald Duck’ verscheen het in boekvorm.  Het waren de jaren waarin het tv-programma ‘Wordt Vervolgd’ mateloos populair was. Dit had zijn weerslag op allerlei evenementen en met name op De Stripdagen, die steevast in ‘Het Turfschip’ in Breda gehouden werden. Tienduizenden stripliefhebbers repten zich destijds zowel vanuit ons land als België hier naartoe in de hoop iets te kunnen ruilen, een fenomeen dat nu vrijwel verleden tijd is, dan wel om een boek gesigneerd  en al mee naar huis te nemen. Bij de toenmalige uitgever Oberon stond men uren in de rij om een schetsje dan wel een handtekening te verkrijgen van Don Lawrence (‘Storm’)  dan wel Piet Wijn (1929-2010), de feeërieke tekenaar van ‘Douwe Dabbert’.  Deze strip was toen zo populair dat ‘Donald Duck’ vaak als eerste in handen viel van volwassenen, die maar wat genoten van dwerg Douwe en zijn magische knapzak, een erfenis van zijn grootvader. In dit elfde avontuur negeert Douwe  goede raad om het levensgevaarlijke drijfzand met zijn witte wieven links te laten liggen. Zo maakt hij kennis met Pief, het zoontje van magiër Socratof, een speels kereltje dat een opleiding krijgt van zijn vader, maar dat nog tot weinig in staat is. Zijn onkunde en onhandigheid zorgen ervoor dat hij Douwe, die gevraagd is om op te passen, telkens in verlegenheid brengt. Overstromingen, monsters, wilde dieren en rekenfouten zijn het gevolg tot Socratof terugkeert, de tovenaar die door heeft dat een andere aanpak van Pief meer succes zal hebben. Douwe vervolgt zijn weg naar Trammeldamme, niet nadat hij waarschuwingsborden heeft geplaatst bij het gevaarlijke moeras. Een verhaal dat na dertig jaar nog even sprankelend is om te lezen als eertijds en Wijns afkomst niet verloochent: de Marten Toonder Studio’s! Koos Schulte

Auteur

Redactie