Fietsen langs Knooppunt Joure

Joure

Het is bijna zover: de eerste weg van Knooppunt Joure wordt op 14 september opgeleverd. Het verkeer tussen Sneek en Lemmer rijdt vanaf dat moment over de nieuwe A7.

‘Als je dit allemaal ziet en je weet dat het in september klaar moet zijn, dan vraag je je wel even af hoe ze dat moeten hebben.’ Dirk-Jan Lepstra, omgevingsmanager van Knooppunt Joure laat de fotograaf en journalist van de Jouster Courant al fietsend zien wat waar verandert.

Langweerder Wielen

‘Eén miljoen kuub zand is uit de Langweerder Wielen gehaald’ is te lezen op een van de borden in het gebouw van Knooppunt Joure. De Langweerder Wielen bleek binnen het project een hoofdbreker. De werkzaamheden zijn verschillende keren stilgelegd. Zo was er troebel water, is materieel beschadigd geraakt door opgezogen stenen en bleek onder het wateroppervlak meer slib te zijn dan verwacht. De verwachte datum van 1 april werd niet gehaald. Na de zomer gaat de uitvoerder verder met het uitdiepen. De beloofde pier is wel af.

Zestien weken

Het vrijgekomen zand is overal in het project gebruikt. Een elf meter hoge bult ligt bij Haskerhorne. Hier worden de mini-rotonde Zuid en de snelweg van Lemmer naar Heerenveen gebouwd. Ook dit stuk moet op 14 september klaar zijn. ‘We hebben dan zestien weken de tijd om de nieuwe rijbaan aan te leggen’, zegt Lepstra. ‘Dan komt de grote omslag. In september rijdt het verkeer vanuit Sneek op de nieuwe weg. Voor dat plan moet nu alles wijken in de planning van Van der Lee. Je kunt er moeilijk een voorstelling bij maken. Het gaat heel snel nu.’

De oprit naar het tankstation wordt hetzelfde als de huidige combinatie afrit naar Oudehaske. Om de bocht te kunnen maken, moet het viaduct tussen Joure en Haskerhorne worden verplaatst. Dat zal een van de laatste klussen worden.

Scharsterrijnbrug

Even verderop is er voor het langsrijdende verkeer meer te zien. Het verkeer van en naar Lemmer zoeft langs de betonnen afzettingen. De heilpalen zijn begin dit jaar geslagen voor de fly-overs. Nu staan de V-vormige reuzen aan weerszijden van de oude snelweg. De verkanting in de weg van Lemmer naar Heerenveen is goed te zien. De weg loopt schuin. ‘Dat is nodig om grip op de weg te houden. Een weg is nooit vlak, omdat je anders gaat glijden’. Tussen Lemmer en Sneek worden in totaal drie pijlers gebouwd. De bewegwijzering komt straks voor de Scharsterrijnbrug te staan. De brug is niet meegenomen in de plannen van Knooppunt Joure. Een gemiste kans volgens Lepstra. De Scharsterrijnbrug is van het Rijk. De provincie gaat daar niet over. ‘Je moet ons halve knooppunt afbreken, wil je daar straks een nieuw aquaduct bouwen. Het is een verkeerde zuinigheid geweest. Ik vind het een smet op het project.’

Roazebosk

Tussen Joure en Scharsterbrug wordt een nieuwe tunnel gebouwd. Op het dak van de pompkelders komt het fietspad te liggen. Daarnaast rijden de auto’s met de nieuwe A7 boven zich. Het oude stuk weg wordt afgebroken. Dat heeft directe gevolgen voor de bewoners van het Roazebosk in Scharsterbrug. Hun tuin wordt in ere hersteld. Door de aanleg van de huidige A7, heeft de straat toen een snelweg in de achtertuin gekregen. Nu wordt er weer een bos aangelegd met fiets- en wandelpad.

Open dag

Knooppunt Joure houdt zaterdag een open dag. Bij het informatiecentrum naast de MacDonalds Joure start een acht kilometer lange fietsroute langs de werkzaamheden. Er is een beperkt aantal fietsen beschikbaar. Ook rijdt er een pendelbusje langs de route.

Brenda van Olphen


Auteur

admin