Recensie | De waargebeurde verhalen van Eddy Paape en Yves Duval

Veel momenteel uitgebrachte stripverhalen vinden hun oorsprong in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw.

Na de Tweede Wereldoorlog nam de welvaart gaandeweg toe. De tijd van wederopbouw brak aan in zowel binnen als buitenland. Hoewel het leven nog overzichtelijk was, braken veranderingen door. Iets vaker trok men er op uit, werd de bioscoop bezocht, ging men genieten van nieuwe soorten muziek, of waagde moeder de vrouw zich aan nieuwe gerechten. Nadat de papierdistributie was opgeheven, verschenen er weer vele tijdschriften in de kiosken voor zowel dames, heren, als de jeugd. Op hen lagen er, naast de vertrouwde jeugdboeken, nieuwe bladen te wachten: de striptijdschriften. Natuurlijk waren er voor de oorlog ook al strips zoals ’Pijpje Drop’, ‘Bulletje en Boonestaak’, ‘Bruintje Beer’ en ‘Jopie Slim’, maar de geallieerden waren er de oorzaak van dat de 'comics', veelal in de vorm van gekleurde krantenstrippagina’s, hier populair waren geworden. Ook Vlaanderen, hoewel de strips daar al geliefd gemeengoed waren, beleefde een ware striprevival, waarbij gedacht kan worden aan de opkomst van ‘Suske en Wiske’, ‘Jommeke’, ‘Nero’, enz. Stripbladen als ‘Robbedoes’, en ‘Kuifje’ werden zo populair dat weldra andere tijdschriften het licht zagen in ons land, zoals ‘Sjors’, de ‘Arend’ en ‘Pep’, waarbij we de meest populaire niet moeten vergeten: ‘Donald Duck’. Door de hausse aan stripbladen wilde de kwaliteit het wel eens laten afweten, reden waarom de gerenommeerde stripbladen er van alles aan gingen doen om zo verantwoord mogelijk voor den dag te komen. Eén poging daartoe waren de zogenaamde 'waargebeurde verhalen'. Waargebeurd Om te voorkomen dat pedagogen louter het negatieve uit de stripbladen naar voren zouden halen, zoals sensatie en geweld, gingen de zogenaamd waargebeurde verhalen van start. In 1951 startten in ‘Robbedoes’ (in het Frans uitgebracht onder de naam ‘Spirou’) de ‘verhalen van Oom Wim’. In de verhalen welke eerst alleen door Eddy Paape getekend werden op scenario van Jean-Michel Charlier, zat Oom Wim in een luie fauteuil met om zich heen zijn neefjes. Kinderen, die maar wat graag naar de prachtige waargebeurde verhalen van hem wilden luisteren. Na de geschiedkundige vertelling, veelal bedoeld als zedenles, kwam de verteller nog één maal in beeld als het verhaal verteld was. Tot aan de jaren zeventig zouden veel tekenaars, die vaak ook hun eigen series hadden, deze verhalen tekenen. De verhalen waren zo populair dat ook stripblad ‘Kuifje’ historische verhalen ging plaatsen, overigens zonder dat de goedmoedige oom daarin een rol vervulde. Ook de Nederlandse ‘Sjors’ kreeg iets waargebeurds, een pagina vol feitjes van tekenaar Ben Bulters. ‘Pep’ publiceerde stripachtige informatieve tekeningen, precies in het midden van het blad, prenten die vaak op het behang belandden op menige jongenskamer. ‘De Arend’ (een vertaling van de Britse ‘The Eagle’) maakte eveneens gebruik van grote stripachtige illustraties van treinen, boten, steenkoolmijnen, enz. om de lezers 'iets mee te geven'. Een aantal van de spannende verhalen uit ‘Kuifje, het weekblad voor de super jeugd van 7 tot 77 jaar’, is enige tijd geleden in boekvorm verschenen bij uitgeverij Peter Bonte uit Brugge. Het beste van Eddy Paape en Yves Duval Eddy Paape (1920-2012) is de laatste tijd vooral in het nieuws dankzij de voortreffelijke heruitgaven van ‘Speurder Jan Kordaat’ bij uitgeverij Scratch. Nadat hij enige jaren verbonden was aan ‘Robbedoes’ als tekenaar van zowel de waargebeurde verhalen van Oom Wim , in het Frans ‘Oncle Paul’ geheten, en journalist ‘Flip Flink’, begon hij nog in de jaren vijftig ook voor ‘Kuifje weekblad’ historische verhalen te tekenen naast zijn ‘Luc Orient’-vervolgserie. Scenarist was veelal Yves Duval (1934-2009), die voor alle groten van ‘Kuifje’ schreef. Maar liefs 1500 waargebeurde verhalen zouden er in de loop der jaren van zijn hand verschijnen. In de drie delen van ‘Het beste van Eddy Paape en Yves Duval, volume 1, volume 2, en volume 3’, zijn een kleine twintig verhalen uit de periode 1957-1969 gebundeld. In tegenstelling tot de weekbladversies in zwart-wit maar het prachtige tekenwerk maakt alles goed. Deel 1 bevat onder anderen : de voorlopers van de fiets, de schat van Childerik, en de reis van Zeppelin Italia in 1928. Deel 2 bevat onder anderen: André Citroën, de slag om Rome, acteur Erich von Stroheim en een redding op zee. Deel 3 kent het verhaal rond het Franse volkslied, de eerste vlucht over de Zuid-Atlantische Oceaan, globetrotters van de 20e eeuw, en sabotage van de nacht-express. De drie uitgaven zijn keurig gebrocheerd en smaken naar meer. Misschien zouden uitgaven zoals in Frankrijk waar de serie ‘Belles histoires de l’Oncle Paul’ (uitg. ‘La Vache qui Médite’)al enige tientallen delen telt, ook in onze taal aan een tweede leven kunnen beginnen… De boeken van uitgeverij Bonte zijn verkrijgbaar via internet en bij de betere stripwinkels. Koos Schulte