Recensie | Mauro Caldi, voorloper van Max Verstappen

De jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw kenden voor autoliefhebbers diverse sportieve evenementen. Naast racewedstrijden, waarbij het de fabrieken waren, die de meeste belangen koesterden, waren er de zogenaamde rally’s. Dit waren door Automobiel Clubs opgezette wedstrijden waarin equipes veelal dagenlang onderweg waren om het uiterste uit hun bolide te halen.

Zeer bekend in ons land was de zogenaamde Tulpenrallye waarin de Nederlander Maus Gatsonides vele malen furore oogstte. In Frankrijk was dat Marc Angelvin en wanneer we de (strip)boeken mogen geloven was dat in Italië: Mauro Caldi. Onlangs verscheen het zevende en laatste deel van een serie, die jong en oud zal aanspreken: ‘De avonturen van Mauro Caldi’. En wat deze gemeen heeft met ons aller Max? Zijn tomeloze inzet, die vele malen resulteert in een daverende overwinning! De makers Michel Constant (België 1963) debuteerde na zijn tekenopleiding aan Saint-Luc in Luik in ‘Kuifje weekblad’. In 1987 zag zijn strip ‘Mauro Caldi’ het licht op scenario van Denis Lapiere, een serie die pas in 2014 beëindigd zou worden. Diverse series verschenen er van zijn hand zoals ‘Bitume’ en ‘Red River Hotel’, die met elkaar gemeen hebben dat ze op realistische wijze getekend zijn. Voor ‘Mauro Caldi’ greep hij terug op de stijl, die eens het stripweekblad ‘Robbedoes’ groot maakte: ’de school van Marcinelle’, door anderen wel voorzien van het predikaat: “atoomstijl” Denis Lapiere (Namen 1958) werd socioloog, maar liet dit beroep vallen, toen de liefde voor de strip hem te hevig werd. Hij opende een stripwinkel in Charleroi om daarnaast stripscenario’s te gaan schrijven, soms onder zijn eigen naam , soms onder pseudoniem: Delaney. Hij schreef scenario’s voor ‘Baard en Kale’, het prachtige ‘Brieven uit de bar’ en de teksten voor ‘Charly’, over een kind met wel heel vreemde vermogens. Voor de vernieuwde editie van coureur ‘Michel Vaillant leverde hij ook al enige scenario’s aan. Hij zou diverse stripprijzen in de wacht slepen. Mauro Caldi Mauro is een ietwat naïeve Italiaanse jongeman, die naast zijn werk halverwege de jaren vijftig als automonteur maar één passie kent: autocoureur worden, net als zijn bij een rally omgekomen vader. Aanvankelijk leren we hem kennen gekleed in kledij, die ook stripheld Kuifje niet misstaat: bruine broek met riem, wit overhemd, lichtblauw vest en bruine stappers. Heeft hij zijn haar aanvankelijk “kort Amerikaans”, tegen het eind van deel één staat het omhoog: de transformatie naar een moderne Kuifje, zij het in een totaal andere tekenstijl weergegeven! Mauro Caldi 1. ‘Mille Miglia’. Uitgeverij Gorilla. Mauro krijgt het aanbod mee te doen aan de Mille Miglia en nog wel in zijn droommodel de Ferrari 250 GT. Maffiosi waaronder Don Papone en Don Rosselini maken echter elkeen het leven lastig. Uiteindelijk belandt de beker wel op een heel vreemde plaats… Mauro Caldi 2. ‘Cinecitta’. Uitgeverij Gorilla. Mauro wordt door een filmstudio ingehuurd als stand-in voor een acteur in een film waarin auto’s de hoofdrol spelen. Filmdiva Cindy lijkt zijn hoofd op hol te brengen, maar uiteindelijk raakt hij haar toch weer kwijt. Mauro Caldi 3: ‘De dievegge’. Uitgeverij Gorilla. Mauro mag meedoen aan de Grote Prijs van Rome , als hij het mysterieuze meisje Joanna leert kennen dat diep in de problemen verkeert. Mauro knoopt daarop de strijd aan met de ‘Acrobaat’, maar of hij uiteindelijk ook het hart van Joanna weet te veroveren… Mauro Caldi 4 : ‘De baai der leugenaars’. Uitgeverij Gorilla. Op het strand nabij een vissersdorpje in het uiterste zuiden van Italië spoelt het lichaam aan van een jonge vrouw, die een miljoen dollar bij zich heeft. Een stomdronken Engelsman, vier kaartspelers , een bijdehante tweeling en een Jaguar XK 120 zetten Mauro op het spoor van valse munters en nog veel valser schurken. Mauro ontpopt zich tot een echte held! Mauro Caldi 5: ‘De oorlog van de families’. Uitgeverij Gorilla. Mauro en zijn vriend Gigi doen op Sicilië mee aan de 72 kilometer lange Targa Florio. Daar liggen twee met elkaar gebrouilleerde families, de Scratellini’s en de Spottorno’s, op een geweldige manier met elkaar in de clinch. Mauro komt echter om de rally te winnen, maar is dat wel mogelijk door die maffiosi? Mauro Caldi 6: ‘De Ferrari-dieven’. Uitgeverij Gorilla. Tijdens een raceweekend in Spa-Francorchamps krijgt Mauro de beschikking over een zeer bijzondere auto: de Ferrari 225. Twee misdadige broers zien kans de auto te stelen. Nog 24 uur resten Mauro om de auto te traceren en terug te brengen… Maar het is wel een doorzetter! Mauro Caldi 7: ’De oude dame’. Uitgeveri Gorilla. Mauro’s mentor Gigi, eens de bijrijder van zijn vader, begeeft zich elk jaar naar “een oude dame” waar hij enige dagen verblijft. Mauro krijgt een anonieme brief en besluit Gigi te volgen. Hij treft deze aan met een wel heel bijzondere dame. Dan komt er uit Gigi’s mond uiteindelijk klaarheid omtrent de dood van Mauro’s vader… De serie ‘Mauro Caldi’ is er één om te koesteren. Verhalen vol jongensboekenavontuur , die zich afspelen in het Italië van de jaren vijftig waar de maffia het nog voor het zeggen heeft en de massarecreatie nog op gang moet komen. En dat alles afgezet tegenover de meest fraaie auto’s, die er in die jaren geproduceerd werden. Alle delen zijn voorzien van een prachtig, hard cover! Koos Schulte