Recensie | Muziek met de paplepel ingegoten

Het tiende jubileumconcert in de serie Havaros-50 concerten heeft zaterdag in “De Oerdracht”bij de bijna 200 aanwezige toehoorders een prachtige muzikale herinnering achtergelaten.

Ruim 100 zangers en zangeressen op het podium en de genoemde luisteraars in de zaal waren geuige van een geestdriftig gezongen “Say itnow”- een speciaal voor dit jubileum door dochter Mirande geschreven muziekstuk.Mirande, dochter van de jubilaris Hans van Rossum, wonend in Noorwegen werkte samen met de andere kinderen, Maarten, Mariska en Lourens aan dit optreden mee. Eén van de dochters, Mireille, had in Noorwegen andere verplichtingen. De jongste telg Lourens, nog maar 2 jaar oud, had in broer Maarten, op de drums, een welluidend voorbeeld. Lourens maakte zijn eigen roffels op zijn eigen trommeltjes Hij pakte de hele Oerdracht in terwijl Mirande met haar solozang haar vader ontroerde.

De deelnemende koren hadden ieder voor zich een eigen aandeel in dit concert. Mannenkoor Cantate Cum Gaudio, al meer dan 25 jaar onder de bezielende leiding van Hans van Rossum, beet de spits af met 3 door Hans geschreven stukken; het prachtig gezongen “Even me” maakte grote indruk.

Ook het Interkerkelijk Koor Langweer liet horen wat het in huis heeft met het door Hans geschreven Musica Divinasbrachten zij een hemelse Ode aan de muziek. Ook zongen zij een deel uit de miniaturenmis en “Be holy” van Mosie Lister. Het was een genoegen om naar dit koor te luisteren. Daarna nam de dirigente van het I.K.K. Langweer – Annelies Kwak - plaats naast het orgel om samen met begeleiding van Anne Kroeze op orgel het DomineJesuChriste ten gehore te brengen. Dit is een deel uit het Requiem wat Hans heeft geschreven en wat ook is uitgevoerd bij de uitvaart van zijn leermeester Piet Post. Annelies zong ook nog het prachtige GoodbyeMolokai, nu met piano- begeleiding. Aansluitend volgde er nog een welluidend optreden van dubbel-kwartet “De Frissel” – met een 8-stemmig lied kwam men de kerk binnen. Viva la Musica! Daarna volgde een gebed om vrede en het Ave Maria alle drie composities uit de lange rij die Hans van Rossum op z’n naam heeft staan. Dit zijn er ruim 600 en dat de appel niet ver van de boom valt liet aansluitend dochter Mirande horen. Zij had speciaal voor deze avond, voor haar heit een nummer geschreven en heeft dat, zichzelf op de gitaar begeleidend, ten gehore gebracht – een zichtbaar ontroerde Hans genoot van dit muzikale eerbetoon.

Na de pauze hebben alle genoemde medewerkers zich nog een keer laten horen met werk van Hans en andere componisten. Nog wel moet genoemd worden het jongerenkoor “The LocalVocals”dat na de pauze als eerste stond aangetreden – zij zongen en dansten een viertal door Hans geschreven nummers – jubelende jonge stemmen met een prachtige choreografie – een lust voor oog en oor. Het concert werd met alle medewerkers besloten met het stuk “Warchild” dat Hans geschreven heeft voor zijn 40-jarig jubileum en wat vandaag nog altijd zo aktueel is. De hoofdrol in “Warchild” was weggelegd voor YtsjeHoltrop en verder werd het podium gevuld door de voltallige familie van Rossum, The LocalVocals, Het Interkerkelijk Koor Langweer, Vocaal Ensemble “De Frissel” en het Regionaal Mannenkoor Cantate Cum Gaudio. Kanonnengebulder en de roep van de koorleden om ervoor te zorgen dat kinderen in vrede en liefde kunnen opgroeien vulden de Oerdracht.. Het was een fantastische avond waar bezoekers en medewerkers met genoegen aan mogen terug denken.

Hielkje Hofstra

admin