Tegels & sanitair Janijko Joure: 'Beste klant is tevreden klant'

Joure

Vloer- en wandtegels kunnen een huis van binnen laten stralen en een mooie badkamer hoort te zijn als een schone parel in huis. Geen mens is echter gelijk, smaken verschillen en de verscheidenheid in tegels en sanitair is dan ook groot.

Toch zijn er bij de aanschaf volgens Arjen Stienstra een aantal zaken voor iedereen gelijk: een goede kwaliteit tegen een scherpe prijs. Hij helpt zijn klanten daarbij graag met een goed en deskundig advies: ,,We willen dat een klant tevreden naar huis gaat. Dat is voor ons de beste reclame.'' ,,Italië is het tegelland'', begint Arjen Stienstra, eigenaar van Tegels en Sanitair Janijko aan de Marconiweg 1 te Joure, zijn verhaal. ,,Daar komen kwalitatief de beste tegels vandaan. De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen het vakgebied kom je daar tegen. Ik ga er dan ook minimaal twee keer per jaar naar toe om me goed te laten informeren.'' Tegels en sanitair, het zit hem gewoonweg in het bloed. ,,Mijn opa en oma zijn er ruim veertig jaar geleden mee begonnen in Surhuisterveen. De naam van het bedrijf – een samenvoeging van hun voorletters – stamt ook uit die tijd. Het werd een succes en mijn ouders runnen die zaak nog steeds. Daar hielp ik als klein jongetje al met klusjes als tegels schoonmaken en klaarzetten.'' Toen er ook een vestiging in Joure werd geopend was hij daar ook vaak te vinden. ,,Het vak boeide me en ik vond het daarom leuk om daar ook bezig te zijn.'' Na een opleiding voor de detailhandel koos hij een aantal jaren geleden dan ook bewust voor het bedrijf op het bedrijventerrein te Joure. Hier lag een jongensdroom in het verschiet, want een jaar geleden kon Stienstra het bedrijf overnemen. ,,Zo’n kans is uniek en krijg je maar eenmaal. Bovendien kon ik het nu doen zoals ik het helemaal zelf wilde. En met succes. We kunnen tevreden terugkijken op het afgelopen jaar'', concludeert hij. Rechtstreeks vanaf de fabriek Dat de mensen zijn ruime showroom in grote getale weten te vinden, komt volgens Stienstra door een aantal bijzonderheden. ,,Wij zijn altijd transparant in de prijzen. Uniek is dat wij rechtstreeks vanaf de fabriek inkopen. Daardoor kunnen wij de tegels en het sanitair scherper leveren dan alle anderen in onze branche.'' Dat dit geen loze woorden zijn, wordt bewezen door het gegeven dat er zelfs concurrenten zijn die bij Janijko inkopen. ,,Wij doen onze best om het voor de klant betaalbaar te houden. En indien echt nodig dan willen we ook nog wel eens een belletje naar de fabriek doen om na te gaan of er aan de al scherpe prijs eventueel nog wat valt te doen.'' Laagdrempelig en klantvriendelijkheid zijn voor Stienstra en zijn medewerkers enkele vanzelfsprekendheden. ,,Dat begint met de persoonlijke en open sfeer bij het rondkijken in onze showroom. Wij adviseren de mensen graag uitgebreid onder het genot van een kopje koffie. En als extra service kunnen we middels een 3D-computerprogramma de nieuwe badkamer alvast laten zien.'' Stienstra weet hoe belangrijk dat laatste voor zijn klanten is. ,,Een badkamer is persoonlijk en kies je niet zomaar. Ik wil mijn klanten bij hun keuze zo goed mogelijk helpen.'' Kwaliteit voor een scherpe prijs De dienstverlening gaat bij Janijko ver. ,,Een mooi eindresultaat voor de klant, is wat wij zelf ook graag willen. We proberen er daarom altijd met de klant uit te komen en willen ze op alle terreinen zoveel mogelijk helpen.'' Stienstra licht dat laatste graag toe: ,,We werken al jaren samen met een vaste, betrouwbare en ervaren groep installateurs en professionele tegelzetters. Ook hier geldt dat wij de nodige hulpmiddelen zoals voorstrijk, lijm en voeg rechtstreeks en daardoor goedkoper vanaf de fabriek betrekken. In Noord-Nederland zijn wij daarin de enige'', klinkt het niet zonder trots uit zijn mond. ,,Er zijn daarom veel tegelzetters en voegers die hun materiaal alleen via ons betrekken.'' Kwaliteit voor een scherpe prijs is het uitgangspunt dat Stienstra en zijn medewerkers hanteren voor zowel het sanitair als de vloer- en wandtegels: ,,We staan voor kwaliteit. We hanteren snelle levertijden en doen niet aan vooruitbetalingen. Dat laatste is een stukje onderling vertrouwen. We willen dat een klant tevreden naar huis gaat. En laten we eerlijk zijn: Dat is toch de beste reclame.''

Auteur

Brenda van Olphen